Många unga i spelvärlden kränks.

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) Var tredje person mellan 13 och 19 år som spelar digitalt har blivit utsatt för kränkningar när de spelar. Det visar en ny Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Friends.

Förslag på lektion inom temat: Skapa ett värdegrundshus – Steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Spelvärlden är ibland dold för vuxna och det kan vara svårt att prata om vad som sker där, hur kan man göra det lättare?
  • Vad ska man göra om man blir utsatt för kränkningar, eller ser andra som blir utsatta?

Läs artikeln

Nyhetstips

Egen skoldator ger liten effekt på studieresultaten

Egen skoldator ger liten effekt på studieresultaten

(forskning.se) Mellanstadieelever som får en egen dator i skolan når varken bättre eller sämre resultat i matematik och engelska än andra elever. Däre...

Läs mer
Barn begår flera grova brott mot barn – ofta i okunskap

Barn begår flera grova brott mot barn – ofta i okunskap

(SR) Även polisen märker av hat och hot mellan barn på digitala medier. Under tisdagen berättade vi att rektorer för skolor i åk F-6 vittnat om att di...

Läs mer
Naturskyddsföreningen: ”Klädkonsumtionen är inte hållbar”

Naturskyddsföreningen: ”Klädkonsumtionen är inte hållbar”

(SVT) Klädindustrin står i dag för tio procent av världens utsläpp av koldioxid, mer än flyget och sjöfarten tillsammans, enligt FN:s handelsorgan. Fö...

Läs mer
I det här bergrummet odlas framtidens mat

I det här bergrummet odlas framtidens mat

(SVT) I ett underjordiskt bergrum i Liljeholmen i Stockholm odlas pak choi, grönkål och krispsallad. Förhoppningen är att metoden ska bidra med minska...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in