Många unga i spelvärlden kränks.

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) Var tredje person mellan 13 och 19 år som spelar digitalt har blivit utsatt för kränkningar när de spelar. Det visar en ny Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Friends.

Förslag på lektion inom temat: Skapa ett värdegrundshus – Steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Spelvärlden är ibland dold för vuxna och det kan vara svårt att prata om vad som sker där, hur kan man göra det lättare?
  • Vad ska man göra om man blir utsatt för kränkningar, eller ser andra som blir utsatta?

Läs artikeln

Nyhetstips

Näthat mot samer i spåren av Girjasdomen

Näthat mot samer i spåren av Girjasdomen

(SVT) Som följd av domen i Girjasmålet, där Girjas sameby vann mot staten, har näthat mot samer tagit fart i sociala medier. Artisten Sofia Jannok tar...

Läs mer
Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en a...

Läs mer
Planerat förbud mot sociala medier väcker kritik

Planerat förbud mot sociala medier väcker kritik

(SVT) Ronneby kommun föreslår ett förbud för anställda att använda sociala medier privat på arbetstid. Men redan nu väcker förslaget kritik.– Det behö...

Läs mer
Varför skjuts det så mycket i Sverige?

Varför skjuts det så mycket i Sverige?

(forskning.se) För unga män har risken att utsättas för skjutvapenvåld i Sverige femfaldigats sedan 1996. Orsaken är oklar, men en hypotes är att det ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in