Vilka ligger bakom påverkanskampanjer mot Sverige?

(metro) Påverkanskampanjer är ett sätt att påverka beteendet hos befolkning och beslutsfattare i ett annat land. Det kan göras på en mängd olika sätt och det handlar om mer än bara troll-konton i sociala medier. Men vad är målet med attackerna? Vem utför dem och varför riktas de mot Sverige?

Förslag på lektion inom temat: Ta fram en fuskpolicy

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln om?

  • Vad menar man en trollfabrik, och vad är syftet med den?

  • När svenska regeringsföreträdare åkte till Ungern för att förändra sverigebilden under Ungerska valet, är det en slags påverkanskampanj, tycker du? Motivera gärna ditt svar

Läs artikeln.

Nyhetstips

Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Vad är okej och inte när det kommer till sex? Hur vet man var gränsen går? En ny svensk-norsk studie visar att det råder en del osäkerhet bland unga n...

Läs mer
Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Personbilar står för över 90 procent av vägtrafikens utsläpp, och i drygt hälften av Sveriges kommuner har andelen hushåll med två bilar ökat istället...

Läs mer
Experten: Efter vapenvilan – detta händer framöver.

Experten: Efter vapenvilan – detta händer framöver.

Vapenvilan mellan Israel och Hamas har gått in i sin första fas. Vägen mot den tredje och sista kan dock bli snårig. – Det finns egentligen inget fört...

Läs mer
Poängjakten: Här filmas pojkar när de misshandlas – för att unga kriminella vill samla poäng.

Poängjakten: Här filmas pojkar när de misshandlas – för att unga kriminella vill samla poäng.

Polisen kallar den farliga trenden för poängjakten, som går ut på att unga filmar misshandel av andra unga och publicerar det på sociala medier för at...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in