
Under torsdagen höll Lotta Edholm (L) en pressträff tillsammans med utredaren Björn Hansson om en mobilfri skola. Uppgifter från en PISA-undersökning har visat att elevers kunskapstapp kan bero på mobiltelefonerna. Edholm tog därför emot förslag från utredningen som arbetat med att förbättra elevers kunskapsutveckling.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3:
- Varför tror du att vissa skolor vill att eleverna inte ska använda mobiltelefoner under skoldagen?
- Hur kan det hjälpa oss att lära oss bättre om vi inte använder mobiler i skolan?
- Vad kan vi göra istället för att använda mobilen när vi har rast eller fritid i skolan?
Årskurs 4–6:
- Hur kan mobiltelefoner störa oss under lektionerna, och varför är det viktigt att fokusera på undervisningen?
- Vilka fördelar och nackdelar ser du med att ha ett mobilförbud under hela skoldagen?
- Hur kan vi använda vår tid på bästa sätt i skolan om vi inte har tillgång till våra mobiltelefoner?
Årskurs 7–9:
- Vilka effekter kan ett mobilförbud ha på elevernas sociala interaktioner och koncentration under skoldagen?
- Hur kan skolor balansera behovet av digital kompetens med behovet av att minska distraktioner från mobiltelefoner?
- Vilka alternativa metoder kan skolor använda för att integrera teknik i undervisningen utan att det leder till distraktion?
Gymnasiet:
- Hur påverkar mobiltelefonanvändning under skoltid elevernas akademiska prestationer och mentala hälsa, enligt aktuell forskning?
- Vad finns det för etiska och praktiska tankar man bör ta hänsyn till när man inför ett mobilförbud i skolmiljön?
- Hur kan skolor upprätthålla policyer för mobilanvändning som respekterar både elevernas självbestämmande och behovet av en stimulerande lärmiljö?