Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

(SVT) Risken för rysk påverkan av det italienska parlamentsvalet är stor. Det anser landets underrättelsetjänst. På en lista som läckt ut till media f...

Läs mer
Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

(SVT) Ska man dra ur laddaren när den är klar och är det bättre att handdiska sin frukosttallrik? Klimatcoachen Lars Ejeklint fick svara på några vanl...

Läs mer
Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

(forskning.se) Politikerna i valrörelsen tycker inte bara olika – de tycker också att motståndarna är oärliga, ointelligenta och fördomsfulla, visar e...

Läs mer
Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

(SR) 38 konstnärer dödades och 119 fängslades under 2021. Det är några siffror som Freemuse lyfter fram i sin årliga rapport. -Varför tror du totalitä...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in