Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Trevlig Sommar önskar Värdegrunden

Trevlig Sommar önskar Värdegrunden

Kontoret kommer vara sporadiskt bemannat under Midsommarveckan och juli så därför kan svar dröja, men i augusti är vi åter i full gång.

Läs mer
Här bygger Svenska kraftnät ut ledningar för havsbaserad vindkraft

Här bygger Svenska kraftnät ut ledningar för havsbaserad vindkraft

(SR) Svenska kraftnät planerar att underlätta driften av havsbaserade vindkraftsparker genom nya transmissionsnät. Vad är det för skillnader mellan ol...

Läs mer
Äntligen fri? Hbtq-flyktingar bär på många lager av utsatthet.

Äntligen fri? Hbtq-flyktingar bär på många lager av utsatthet.

(forskning.se) Hbtq-flyktingar tvingas lämna sina hemländer på grund av vilka de är och vem de älskar. Många kommer från länder där homosexualitet är ...

Läs mer
Kvinnorna som gjort revolution mot makten i Mellanöstern

Kvinnorna som gjort revolution mot makten i Mellanöstern

(SR/Mellanösternpodden) Mellanösterns samhällen präglas av patriarkala strukturer och män har traditionellt sett haft den formella makten i de flesta ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in