Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Fysisk aktivitet ökade koncentrationen i klassrummet

Fysisk aktivitet ökade koncentrationen i klassrummet

(forskning.se) Pulshöjande aktiviteter tycks positiva för inlärningen, visar forskning från Högskolan i Halmstad. Eleverna upplevde också att de fick ...

Läs mer
Unga killar lägger stort ansvar på offren för sexualbrott

Unga killar lägger stort ansvar på offren för sexualbrott

(SR) Många unga killar lägger ansvaret på sexualbrottsoffer, i dom fall där tjejer utsätts. Det visar en ny rapport från barnrättsorganisationen Ecpat...

Läs mer
Återvinningsstationen ska bort – ersätts av kärl i källaren.

Återvinningsstationen ska bort – ersätts av kärl i källaren.

(SR) Dagens cirka 5000 återvinningsstationer kommer att avvecklas närmaste åren och ersättas med bostadsnära uppsamlingskärl. Förslag på lektion inom ...

Läs mer
Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

(SR) EU-parlamentet röstade idag nej till förslag om skärpta krav för djurtransporter inom EU, något som lett till stor besvikelse bland djurskyddsorg...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in