Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Ungdomar klarar pandemins restriktioner oväntat bra

Ungdomar klarar pandemins restriktioner oväntat bra

(forskning.se) Ungdomar har klarat pandemins restriktioner bättre än förväntat. En förklaring kan vara vanan vid kontakter på sociala medier. En tredj...

Läs mer
Dagens globala livsmedelshandel står inför ett stort klimathot.

Dagens globala livsmedelshandel står inför ett stort klimathot.

(SVT) Stort klimathot mot den globala livsmedelshandeln. Det enligt en ny rapport som publiceras i dag. Forskarna menar att världens länder måste ha e...

Läs mer
Så sprider klimatskeptiker falska uppgifter på nätet.

Så sprider klimatskeptiker falska uppgifter på nätet.

(SVT) De använder underkända vetenskapsrapporter och feltolkar statistik. SVT Nyheter har granskat metoderna som används av klimatskeptiker.- Jag ser ...

Läs mer
Relationsvåldet skördade över 800 liv på ett år.

Relationsvåldet skördade över 800 liv på ett år.

(SVT) Sverige har skakats av det brutala våld som nyligen tagit fem kvinnors liv. Men det dödliga relationsvåldet ser ändå ut att ligga betydligt lägr...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in