Unga män jagar ”perfekta” kroppen – dopning sprids på sociala medier.

Den perfekta kroppen. Ett vanligt förekommande inslag i ungas sociala medier. Och enligt polisen har försäljningen flyttat dit. Det märks snabbt av i flödet på ungas sociala medier – den perfekta kroppen. Flera SVT Nyheter pratat med vittnar om ett kroppsideal som har sina baksidor.

TA DEL AV INSLAGET OCH ARTIKELN OCH DISKUTERA FRÅGAN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 7-9:

  1. Hur påverkar bilder och videor på sociala medier vår syn på hur en ”perfekt” kropp ser ut? – Diskutera varför unga känner press att förändra sitt utseende efter vad de ser online.
  2. Vilka risker finns det med att använda dopning för att nå kroppsideal som sprids på sociala medier? – Prata om hur det kan påverka både den fysiska och psykiska hälsan.
  3. Vad kan vi göra för att vara kritiska mot det vi ser på sociala medier och undvika att påverkas negativt av kroppsideal? – Hur kan vi tänka och agera för att inte jämföra oss med andra?

Gymnasiet:

  1. Vilken roll spelar sociala medier i att förstärka orealistiska kroppsideal bland unga? – Diskutera hur dessa plattformar påverkar vår självkänsla och hur vi ser på våra kroppar.
  2. Vilka etiska och juridiska konsekvenser kan dopning ha, särskilt när det normaliseras på sociala medier? – Resonera kring hur dopning påverkar individen, hälsan och samhället.
  3. Hur kan vi själva bidra till en sundare och mer realistisk syn på kroppsideal både online och i verkliga livet? – Vad kan vi göra för att uppmuntra positiv kroppsuppfattning och motverka kroppspress?

Nyhetstips

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Biodlare lät testa honung med ny dna-teknik. Men de flesta burkarna innehöll väldigt lite honung och istället mest socker och andra sötningsmedel. TA ...

Läs mer
Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Falska tävlingar på internet utlovar presentkort från kända varumärken som Coop och Clas Ohlson. – Vi står inte bakom bluffannonserna, säger Marcus Bj...

Läs mer
Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

När det var dags för Taufeeq Saleh att skaffa sitt första sommarjobb, gick alla andra via sina kontakter. Han hade flyttat till Fjällbacka från Damask...

Läs mer
L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

”Våldsbejakande kvinnohat” borde pekas ut som en extremistmiljö och undersökas mer i Sverige. Det menar Liberalerna, som nu vill terrorklassa kvinnoha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in