
Naturvårdsverket riskerar att underskatta hur stora utsläppen av växthusgaser blir i Sverige. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning – och riktar skarp kritik mot både regeringen och Naturvårdsverket för att inte ge en korrekt bild av klimatutsläppen för riksdagen och väljarna.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad betyder det att ta hand om jorden och luften vi andas?
- Vad kan vi göra i vardagen för att hjälpa miljön?
- Varför är det viktigt att få veta sanningen om hur naturen mår?
Årskurs 4–6
- Vad tror du händer om människor får fel information om klimatet?
- Hur kan vi veta att det vi hör om miljön verkligen stämmer?
- Vad tycker du att vuxna, som bestämmer saker, borde veta om klimatet?
Årskurs 7–9
- Vad innebär det för demokratin om väljare inte får hela sanningen om klimatutsläpp?
- Hur kan vi lära oss skilja på fakta och åsikter när vi pratar om klimatfrågor?
- Vem har ansvar för att sprida korrekt information om miljö och utsläpp – politiker, media eller vi själva?
Gymnasiet
- Hur påverkar selektiv eller bristfällig klimatstatistik människors möjlighet att fatta välgrundade beslut i val?
- Vad säger detta om relationen mellan vetenskap, politik och media i klimatdebatten?
- Hur kan vi som medborgare utveckla vår källkritiska förmåga i frågor om miljö och samhällsutveckling?