
När det var dags för Taufeeq Saleh att skaffa sitt första sommarjobb, gick alla andra via sina kontakter. Han hade flyttat till Fjällbacka från Damaskus med familjen 2014, och hade därför inga kontakter på den tiden.
– Då kommer idén om en app som löser det här, säger Taufeeq.
Hittills har han hjälpt över 200 ungdomar.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är kopplade till
Årskurs 4–6
- Varför tror du att det kan vara svårare för vissa unga att få ett sommarjobb?
- Hur tror du en app eller ett projekt hjälpa unga som annars inte får så många chanser?
- Vad kan vi göra i skolan för att alla ska känna att de får vara med och bidra?
Årskurs 7–9
- Vad betyder ”utanförskap”, och hur påverkar det unga människors framtid?
- Vad tycker du om att Taufeeq själv tagit initiativ till att hjälpa andra unga – kan du tänka dig att göra något liknande?
- Hur kan teknik (som appar) användas för att skapa mer rättvisa och inkludering i samhället?
Gymnasiet
- På vilka sätt kan ungt entreprenörskap bidra till att motverka socialt utanförskap och arbetslöshet?
- Hur kan samhället stötta unga initiativtagare som Taufeeq i att göra skillnad för andra?
- Har alla unga i Sverige samma förutsättningar att få jobb och skapa sin framtid? Varför eller varför inte?