
Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenterade på måndagen.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad betyder ordet “antisemitism”, och varför är det viktigt att vi är snälla mot alla — oavsett vem de är?
- Hur tror du att det känns om någon säger elaka saker om någon för att de är annorlunda?
- Vad kan man göra i klassen eller på skolgården om man hör eller ser att någon blir illa behandlad på grund av vem de är?
Årskurs 4–6
- Skolverket säger att hat‑ord och symboler mot judar finns på många skolor — varför är det farligt att skämta på det sättet?
- Vad kan hända med den som blir utsatt för hat eller diskriminering i skolan, och varför är det viktigt att andra säger ifrån?
- Vad kan vi göra i vår klass eller skola för att alla ska känna sig trygga, respekterade och välkomna — även om vi är olika?
Årskurs 7–9
- Vad tror du är orsakerna till att antisemitism och negativ jargong kan förekomma i skolor — trots att det är fel?
- Hur påverkar det skolmiljön och gemenskapen när elever känner sig rädda eller exkluderade på grund av hat eller fördomar?
- Vad kan elever, lärare och skola göra tillsammans för att förebygga antisemitism och skapa en miljö av respekt och inkludering?
Gymnasiet
- Vad innebär det för demokratin att antisemitism finns i skolorna?
- Hur kan kunskap, öppenhet och samtal om olika kulturer och religioner kan bidra till att minska hat och fördomar.
- Vilken roll kan unga spela för att förändra normer och attityder i skolan och samhället, och vilka utmaningar kan finnas med det?