
En sökning på Google kan i dag kräva tio gånger så mycket energi än vad den gjorde innan den AI-genererade sammanfattningen lanserades tidigare i år. – Eftersom du lägger till den här AI-söktjänsten i den redan befintliga tjänsten så ökar energianvändningen, säger Anna Furberg som forskar om digitaliseringens klimatpåverkan på KTH.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Visste du att det går åt el när man söker saker på internet? Hur känns det att höra det?
- Vad kan vi göra i skolan för att spara el, både med datorer och i klassrummet?
- Vad tycker du är viktigast att använda internet till – och varför?
Årskurs 4–6
- Hur kan vi använda internet på ett smart sätt utan att slösa på el och energi?
- Visste du att AI och sökningar drar mer el än man kan tro? Hur kan vi göra mer medvetna val?
- Vad kan vi göra hemma och i skolan för att minska vår elförbrukning när vi använder teknik?
Årskurs 7–9
- Hur påverkar våra dagliga internetvanor miljön – och vad kan vi göra annorlunda?
- Vilket ansvar har företag som Google och AI-utvecklare för energiförbrukningen deras tjänster kräver?
- Hur kan vi balansera teknikens möjligheter med hållbarhet när det gäller AI och digitala tjänster?
Gymnasiet
- Vad säger det om vår digitala livsstil att varje AI-fråga eller googling har ett energipris? Borde vi tänka mer kritiskt?
- Hur kan teknikutveckling och hållbarhetsmål förenas, särskilt i en tid där AI ökar snabbt?
- Vems ansvar är det främst att hantera AI:s växande energibehov – användare, företag eller politiken? Motivera.