
Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian utan gymnasiebehörighet. Men Hjulstaskolan har lyckats vända trenden.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad tror du att det betyder om en skola säger att “alla tillsammans hjälps åt” — och hur kan det göra skolan till en bättre plats?
- Varför är det viktigt att lärare bryr sig om eleverna, även om det är krångligt ibland?
- Vad skulle du vilja att din klass gör tillsammans för att alla ska trivas och lära sig bra?
Årskurs 4–6
- En skola kunde ändra dåliga resultat till bra — vad tror du var det viktigaste som gjorde att det gick?
- På vilket sätt kan lärare och elever samarbeta för att både få bättre studieresultat och ha en bra skolmiljö?
- Hur skulle du vilja vara med och bidra i din klass eller skola för att hjälpa andra och göra det bättre för alla?
Årskurs 7–9
- Vad kan det innebära för elever och tryggheten i skolan när lärarna engagerar sig aktivt för att vända dåliga trender?
- Vilka metoder tror du fungerar för att vända en negativ trend i skolan — och varför?
- Hur kan elever själva påverka skolmiljön, både när det gäller studieresultat och trivsel?
Gymnasiet
- Vad säger det om skolans roll i samhället att en skola med stora problem kan vända utvecklingen — och vad krävs för att det ska fungera?
- Vilka faktorer behövs för att skapa en positiv förändring i en skola?
- Vilket ansvar har elever, lärare och skolledning tillsammans för att upprätthålla en skola där alla kan lyckas — och vad kan gå fel om någon sviker det ansvaret?