
Barn med utländsk bakgrund är de stora förlorarna i läskrisen: nästan hälften av niondeklassarna når inte upp till grundläggande nivå i läskunnighet. Men det syns inte i läskrispolitiken, tycker flera experter. Nu får regeringen kritik från experter vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Diskussionsfrågor – Årskurs 1–3
- Vad tycker du är roligt eller svårt med att läsa?
- Varför är det viktigt att kunna läsa bra?
- Hur kan vuxna göra det roligare för barn att läsa?
Diskussionsfrågor – Årskurs 4–6
- Vad hjälper dig mest när du vill bli bättre på att läsa?
- Tycker du att alla barn får den hjälp de behöver i skolan för att lära sig läsa?
- Om du fick bestämma, hur skulle du vilja att skolan jobbar med läsning?
Diskussionsfrågor – Årskurs 7–9
- Hur tycker du att skolan kan göra läsning mer meningsfull?
- Vad tänker du om att experter säger att regeringens läsplaner inte bygger på vetenskap?
- Vem tycker du ska bestämma hur läsning ska läras ut – politiker, forskare, lärare eller elever?
Diskussionsfrågor – Gymnasiet
- Vad betyder det att utbildningspolitik ska vara vetenskapligt grundad – och varför är det viktigt?
- Vad säger det om politiskt ansvar när beslut fattas utan stöd i forskning?
- Hur tycker du att elever kan få inflytande i frågor som rör undervisning och lärande?