
Från och med den 15 september kan barn och unga få 500 kronor per år i bidrag för att hålla på med fritidsaktiviteter inom kultur och idrott. Men hur långt räcker egentligen 500 kronor? – Det kommer göra skillnad, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till Lilla Sportspegeln.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Årskurs 1‑3
- Vad skulle du vilja göra på fritiden om du fick ett kort som hjälpte dig betala en aktivitet?
- Vad kan det betyda för någon om kostnaden gör att de inte kan vara med på fritidsaktiviteter?
- Varför är det viktigt att alla barn ska kunna vara med på aktiviteter – inte bara de som har mycket pengar?
Årskurs 4‑6
- Vad innebär Fritidskortet, och vad tror du det kan uppstå för problem trots att det finns?
- Vad tror du händer med fritidsaktiviteter som inte har tillräckligt stöd?
- Vad skulle man kunna göra för att Fritidskortet verkligen räcker för alla som behöver det?
Årskurs 7‑9
- Vilka hinder kan finnas även med stöd som Fritidskortet – till exempel utrustning, transporter, eller avgifter som kortet inte täcker?
- Hur skulle du vilja påverka för att Fritidskortet ska komma fler till del och fungera bättre?
- Varför tror du att debatten om hur långt stödet räcker dyker upp – vad avslöjar det om ekonomisk ojämlikhet och fritid?