
Falska tävlingar på internet utlovar presentkort från kända varumärken som Coop och Clas Ohlson.
– Vi står inte bakom bluffannonserna, säger Marcus Björling, pressekreterare på Coop Sverige.
SVT Nyheter har spårat ett av företagen som kopplas till annonserna: Lottoexperten – ett företag som anmälts upprepade gånger till Konsumentverket och Spelinspektionen.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är kopplade till källkritik
Årskurs 4–6
- Varför tror du att vissa luras med falska tävlingar på nätet?
- Hur kan man känna igen något som kanske är falskt eller ett bedrägeri?
- Vad kan man göra för att inte bli lurade på nätet?
Årskurs 7–9
- Hur påverkas människor av att bli lurade i falska tävlingar på sociala medier?
- Vad betyder det att vara källkritisk när man surfar eller deltar i tävlingar online?
- Vem bär ansvaret – individen, plattformarna eller företagen – när människor blir lurade?
Gymnasiet
- Varför är falska tävlingar en effektiv metod för digitalt bedrägeri, och vilka psykologiska mekanismer utnyttjas?
- Vad kan vi som unga konsumenter och mediekunniga individer göra för att förebygga och sprida kunskap om sådana bedrägerier?
- Hur kan samhället och lagstiftning möta de ökade hoten från digitala bluffar och falsk information?