
Var tredje kvinna känner sig otrygg utomhus på kvällen, enligt senaste Nationella trygghetsundersökningen. I Kalmar har några kompisar startat en löpargrupp för tjejer för att kunna springa tryggt tillsammans. – Vi skapade den både för gemenskapen, men också för tryggheten att springa ihop på kvällarna, säger Nora Fredh, en av dem som startat gruppen.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 4–6
- Varför tror du att så många tjejer gick med i löpargruppen i Kalmar när det blivit mörkare på kvällarna?
- Vilka saker gör en grupp trygg – till exempel belysning, flera personer eller att känna någon?
- Hur skulle du kunna starta något liknande i din stad eller klass för att fler ska våga vara ute och träna?
Årskurs 7–9
- Nyheten visar att ungefär en tredjedel av kvinnor känner sig otrygga ute på kvällen – vad tror du ligger bakom den rädslan?
- Hur kan organiserad träning eller gemensamma aktiviteter bidra till ökad trygghet i ett område?
- Vilken roll spelar platsen (exempelvis väl upplyst väg eller fler människor) för att någon ska våga vistas ute i mörkret?
Gymnasiet
- Hur tror du initiativ som löpargruppen i Kalmar kan fungera som plats‑ och samhällsbyggande insatser utöver bara träning.
- Vilka samhällsproblem pekar nyheten på – till exempel könsskillnader i upplevd trygghet och betydelsen av offentlig belysning eller trygghetsnätverk?
- Hur kan unga själva vara aktiva i att skapa tryggare miljöer – både genom vardagliga handlingar och genom organiserade aktiviteter?