”Lärarna ska inte ta debatten”

(Pedagog Stockholm) Christer Mattsson har många roller. Han är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, han är relativt nybliven doktor i pedagogik och han är lärare inom det dialogbaserade Toleransprojektet som vänder sig till högstadiet. Och i dag är han – i ett konferensrum på ett hotell i Stockholm – utvärderare av ett projekt som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) har drivit mot våldsbejakande extremism.

Förslag på lektion inom temat: Utanförskap och radikalisering

Läs artikeln.

Nyhetstips

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in