
CSAM-förordningen har gjort att meddelandetjänster nu hotar att dra sig ur EU om förslaget går igenom, eftersom de menar att det skulle omöjliggöra så kallad helsträckskryptering.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SR)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad brukar du använda en mobil eller surfplatta till?
- Varför är det viktigt att känna sig trygg när man skickar meddelanden?
- Vem kan du prata med om du ser något läskigt eller konstigt på en app?
Årskurs 4–6
- Vad tycker du – ska appar få läsa våra meddelanden om det görs för att stoppa farliga saker?
- Hur känns det att tänka att någon annan kan läsa det man skriver, även om det är för att skydda barn?
- Vad tycker du är viktigast – att känna sig privat eller att känna sig säker?
Årskurs 7–9
- Är det rimligt att offra viss personlig integritet online om det kan skydda barn från brott? Varför eller varför inte?
- Vad kan hända om appar försvinner från EU på grund av nya regler – för dig som användare?
- Hur tycker du att samhället ska balansera frihet på nätet med behovet av att stoppa olagligt innehåll?
Gymnasiet
- Vad tänker du om Chat Control-förslaget – är det ett hot mot personlig integritet eller ett nödvändigt skydd?
- Hur påverkar det digitala övervakningsförslag som detta ungas rättigheter och friheter?
- Var går gränsen mellan säkerhet och övervakning i ett demokratiskt samhälle, och vem ska bestämma den?