
En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills har tre regeringar fallit och många demonstranter dödats i protesterna. – Det är en generation som inte accepterar orättvisor och passivitet, säger Stefan Åsberg, SVT:s korrespondent i Asien.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad är något du tycker är viktigt att förändra eller förbättra i världen?
- Hur kan barn hjälpa till att göra samhället bättre, tror du?
- Vad skulle du vilja säga till en ledare om du fick chansen?
Årskurs 4–6
- Varför tror du att många unga vill påverka politiken och samhället idag?
- På vilka sätt kan barn och unga visa vad de tycker är viktigt i världen?
- Vad skulle du vilja ändra om du fick bestämma något för din skola eller stad?
Årskurs 7–9
- Vad säger det om dagens samhälle att unga i Generation Z engagerar sig mer i politik och samhällsfrågor?
- Hur kan unga människor påverka beslut – även om de inte får rösta än?
- Tycker du att ungas röster tas på tillräckligt stort allvar i samhället idag? Varför eller varför inte?
Gymnasiet
- Vilka faktorer tror du driver Generation Z:s politiska engagemang globalt, enligt nyheten?
- Hur påverkar sociala medier och digital organisering ungas möjligheter att skaka om makten?
- Borde ungas roll i politiken förstärkas, t.ex. genom sänkt rösträttsålder eller andra reformer? Argumentera.