Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Markant ökning av anmälningar om kvinnovåld under 2020

Markant ökning av anmälningar om kvinnovåld under 2020

(SVT) Antal anmälningar om våldsbrott har minskat i Skåne mellan 2019 och 2020. Men anmälningarna gällande kvinnovåld i hemmet har ökat under pandemiå...

Läs mer
Många barn saknar sina mor- och farföräldrar

Många barn saknar sina mor- och farföräldrar

(SVT) Organisationen Rädda Barnen har genomfört en undersökning, där 500 barn i åldern 9 till 14 år fått svara på frågor om hur de påverkats av pandem...

Läs mer
Liten tjej tar sig an talibanerna i animerade filmen ”Den osynliga flickan”

Liten tjej tar sig an talibanerna i animerade filmen ”Den osynliga flickan”

(SVT/filmrecension) Den osynliga flickan är en saga om berättelsens kraft, som trygghetsskapare men också som inspiration för att agera och kämpa mot ...

Läs mer
Amnesty: Brott mot krigets lagar under konflikten om Nagorno-Karabach

Amnesty: Brott mot krigets lagar under konflikten om Nagorno-Karabach

(SVT) Både armeniska och azerbajdzjanska styrkor bröt mot internationell humanitär rätt under konflikten om Nagorno-Karabach, som pågick under hösten ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in