Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Oskarshamn ser över undervisningen – större utrymme för porrkritik

Oskarshamn ser över undervisningen – större utrymme för porrkritik

(SVT) Emma Ottossons gymnasiearbete har satt porr och porrkritik på den lokalpolitiska agendan. Oskarshamns kommun vidtar åtgärder och porrkritik komm...

Läs mer
Kol i jorden kan rena bort gifter

Kol i jorden kan rena bort gifter

(forskning.se) Biokol kan rena förorenad mark på plats. Samtidigt kan jorden bli bördigare – och svenska mjölkkor mer klimatsmarta med biokolblandat f...

Läs mer
Efter våldtäkterna – skolorna ska utbildas om sexualbrott

Efter våldtäkterna – skolorna ska utbildas om sexualbrott

(SR) Efter våldtäkterna mot en elev på en skola i Malmö ska nu elever, lärare och vårdnadshavare utbildas kring sexuella brott mot barn – det är en av...

Läs mer
Friidrottens nya policy – alla får tävla som valfritt kön

Friidrottens nya policy – alla får tävla som valfritt kön

(SR) Svensk friidrott vill vara mer inkluderande – nu ska det bli lättare att tävla som det kön man upplever sig ha. Oavsett vilket kön du är född i k...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in