Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

(SR) EU-parlamentet röstade idag nej till förslag om skärpta krav för djurtransporter inom EU, något som lett till stor besvikelse bland djurskyddsorg...

Läs mer
EU vill styra upp internet

EU vill styra upp internet

(SR) I dag ska EU-parlamentet rösta om sin position i frågan om nya spelregler på internet. Det som är olagligt off-line ska bli olagligt online. Förs...

Läs mer
Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

(SVT) Sverige skakades av hedersmordet på Fadime Sahindal i Uppsala. 20 år efter mordet belyser en ny dokumentär hedersproblematiken i Sverige.  Försl...

Läs mer
Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

(SR) Sedan en tid förekommer ryktesspridning via olika sajter och appar, bland annat via videoappen Tiktok där många av användarna är barn, om ett väp...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in