Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Supporter attackerade Östers Starke Hedlund i Göteborg.

Supporter attackerade Östers Starke Hedlund i Göteborg.

Skandalscener utspelade sig på Ullevi – en åskådare måttade ett slag mot Öster-spelaren Sebastian Starke Hedlund. – Jag blev riktigt förbannad och bes...

Läs mer
Så bryter Tiktok mot sina egna regler – smalhets sprids bland unga.

Så bryter Tiktok mot sina egna regler – smalhets sprids bland unga.

Fenomenet ”Skinnytok” sprider smalhetsideal och viktminskningstips på Tiktok. Enligt plattformen själva ska innehåll som uppmuntrar till ohälsosamma k...

Läs mer
Billigare mat i Husby – Yonis och hans förening driver kooperativ

Billigare mat i Husby – Yonis och hans förening driver kooperativ

Matpriserna stiger och det diskuteras både bland politiker och konsumenter vad man kan göra åt det. Yonis Ali, 25, är med i styrelsen i en förening so...

Läs mer
Södertörns högskola storsatsar på kriminologi

Södertörns högskola storsatsar på kriminologi

Södertörns högskola ska storsatsa på kriminologi och i höst blir det skolans nya huvudämne, med professor Amir Rostami i spetsen. – Mitt mål är att kr...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in