Facebook en samhällsfara enligt visselblåsare

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) Innan hon slutade kopierade hon i hemlighet tiotusentals sidor med internt material för att kunna bevisa det hon menar är Facebooks lögner. Frances Haugen säger att företaget känner till att man påverkar samhället negativt – ändå gör man inget. – Idag förstör Facebook vårt samhälle och ligger bakom etniskt våld i hela världen, säger hon i en uppmärksammad intervju med CBS.

Förslag på lektion inom tema: Roll och identitet

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur påverkas man av det som publiceras i sociala medier?
  • Vad har sociala medier för inflytande på samhället? Ge exempel.

Läs artikeln och se inslaget

Nyhetstips

Oväntade succén – grodornas räddning intill motorvägen

Oväntade succén – grodornas räddning intill motorvägen

Hur, när och varför? Det är frågeställningen när forskare undersöker vattenlivet i de konstgjorda dammar som Trafikverket låtit anlägga längs många av...

Läs mer
Stefan Alvén lämnade fotbollen efter att dottern tog emot hotbrev: ”Obehagligt”

Stefan Alvén lämnade fotbollen efter att dottern tog emot hotbrev: ”Obehagligt”

Var tredje sportchef och klubbdirektör som svarat på SVT Sports enkät, har det senaste året funderat på att sluta sina jobb på grund av hat och hot.Me...

Läs mer
Idrottsläraren smygfilmade Emma, 25: ”Ingen lyssnade på oss”

Idrottsläraren smygfilmade Emma, 25: ”Ingen lyssnade på oss”

Idrottsläraren smygfilmade nakna elever i decennier, vilket SVT tidigare kunnat avslöja. Nu har 160 unga kvinnor fått brev från polisen om att de iden...

Läs mer
Regeringens utredare: Stoppa internationella adoptioner till Sverige

Regeringens utredare: Stoppa internationella adoptioner till Sverige

Under måndagen presenterades en utredning som visar allvarliga övertramp inom Sveriges internationella adoptionsverksamhet. Regeringens utredare Anna ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in