
Bara var fjärde svensk vet var de ska lämna sitt textilavfall efter den nya lagen. Det visar en ny rapport från Myrorna, och det är kommunernas information som brister enligt undersökningen. Mycket skräp hamnar därför i de ideella insamlingsorganisationernas behållare.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är kopplade till hållbarhet, konsumtion, ansvar och återvinning.
Årskurs 1–3
- Vad brukar du göra med kläder som blivit för små eller gått sönder?
- Varför är det bra att laga eller återvinna gamla kläder istället för att slänga dem?
- Hur kan vi hjälpas åt i skolan eller hemma för att ta hand om kläder på ett bra sätt?
Årskurs 4–6
- Varför tror du att många inte vet vad de ska göra med trasiga kläder?
- Hur påverkar det miljön om vi slänger kläder i vanliga sopor i stället för att återvinna dem?
- Vad kan vi göra i klassen eller hemma för att bli bättre på att ta hand om gamla kläder?
Årskurs 7–9
- Vad säger det om vårt samhälle att många inte vet hur man återvinner trasiga kläder?
- Hur kan vi påverka andra att bli mer medvetna om textilåtervinning och hållbar konsumtion?
- Skulle du kunna tänka dig att laga eller återanvända kläder istället för att köpa nytt – varför eller varför inte?
Gymnasiet
- Vad avslöjar bristen på kunskap om textilåtervinning om vår konsumtionskultur och hållbarhetsutbildning?
- Vilka systemförändringar – från skola, kommun eller företag – skulle kunna göra det lättare att återvinna trasiga kläder?
- Hur kan vi som unga vuxna påverka normer kring mode, slit-och-släng och miljöansvar?