
På en vanlig villatomt i Stensjön utanför Nässjö frodas grödor i ett prunkande grönsaksland – nog för att Emil Vikman och familjen ska kunna äta sig mätta hela året. – När vi flyttade in var det bara en gräsmatta, säger han.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Har du någon gång odlat något, till exempel tomater eller morötter? Hur var det?
- Varför är det bra att odla sin egen mat, tror du?
- Om du fick odla något själv – vad skulle du vilja odla?
Årskurs 4–6
- Vad tror du är svårt eller roligt med att odla sin egen mat?
- Hur påverkas miljön om fler människor börjar odla mer själva?
- Skulle du vilja prova att bli självförsörjande på något – varför eller varför inte?
Årskurs 7–9
- Vad säger Emils val om hur vi kan leva mer hållbart i vardagen?
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med att bli självförsörjande på mat?
- Hur kan skolor eller städer uppmuntra människor att odla mer själva?
Gymnasiet
- Hur kopplas självförsörjning till begrepp som hållbar utveckling, livsmedelssäkerhet och klimatpåverkan?
- Är självförsörjning en realistisk lösning för fler – eller ett ideal för några få?
- Vilka politiska eller samhälleliga insatser skulle kunna göra det enklare för fler att odla egen mat?