Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Många svenskar upplever att de är för mycket på internet. Enligt en ny undersökning som presenteras i Jonas Grens bok ”Ingen surf” överväger en tredje...

Läs mer
Här är apparna som kan försvinna från EU om ”chat control” går igenom

Här är apparna som kan försvinna från EU om ”chat control” går igenom

CSAM-förordningen har gjort att meddelandetjänster nu hotar att dra sig ur EU om förslaget går igenom, eftersom de menar att det skulle omöjliggöra så...

Läs mer
Fängelser för 13-åringar i sommar

Fängelser för 13-åringar i sommar

Fängelser ska vara redo att ta emot även 13- och 14-åringar som döms för grova brott efter första juli. TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVE...

Läs mer
Här serveras invasiva fisken Smörbult som skolmat i Kalmar

Här serveras invasiva fisken Smörbult som skolmat i Kalmar

För att hitta användningsområden för den svartmunnade smörbulten vill man nu börja servera den invasiva fiskarten i bland annat skolor i Kalmar. SVT b...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in