Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Dreamhack i Stockholm sponsras av Saudiarabiens turistprojekt Qiddiya. Sponsorskapet kommer i spåren av att Saudiarabiska staten köpte Dreamhack 2022....

Läs mer
MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

Nu skickas en uppdaterad version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i landet.– Det är bra, då är man beredd, säger Gäv...

Läs mer
I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

Sjukhusen i pakistanska Punjab svämmar över och regionens styre har förbjudit utomhusaktiviteter från 11 till 17 november. Anledningen är det täta lag...

Läs mer
Fyra av tio elever brister i digital kompetens

Fyra av tio elever brister i digital kompetens

En stor andel elever saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.Det visar den internationella studien Icils som und...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in