Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

Sojakorv, vegoburgare och tofubiff kan snart vara ett minne blott. Under onsdagen röstade EU-parlamentet igenom ett förslag om förbud mot ”köttnamn” p...

Läs mer
Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Många länder världen över inför förbud mot mobiler i skolan. I Finland är det från i höst förbjudet att ha med dem på lektionerna i grundskolan. – Det...

Läs mer
Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Hyresgäster som slänger förbjudet skräp i de gemensamma soprummen kostar kommunala bostadsbolag runt om i landet miljontals kronor varje år. – Jag tro...

Läs mer
Från kravaller till AI-graffiti – här är offentlig konst som rört upp känslor

Från kravaller till AI-graffiti – här är offentlig konst som rört upp känslor

Emmaboda öppnar nu upp för visning av ett omdiskuterat konferensbord i kommunhuset efter att prislappen på 760 000 kronor fått kritik. Och i Ulri...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in