Delade meningar i EU om vad man får säga på nätet

(SR) Åsikterna gick isär när EU:s inrikesministrar måndagen diskuterade den svåra frågan om vad som får och inte får sägas i sociala medier och på nätet.

Förslag på lektion inom temat: Dilemmaberättelser

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vem eller vad tycker du ska ha kontroll över vad som sägs på sociala medier? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du sociala medier hjälper till att få ett bättre samtalsklimat mellan människor, eller ökar den polariseringen i olika frågor? Isåfall varför.

Läs artikeln och lyssna på inslaget.

Nyhetstips

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Barn med utländsk bakgrund är de stora förlorarna i läskrisen: nästan hälften av niondeklassarna når inte upp till grundläggande nivå i läskunnighet. ...

Läs mer
Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

En ung kvinnlig polis berättar i en nyhetssändning om hur hon vunnit flera miljoner kronor. Kvinnan finns på riktigt och är polis. Men resten är fejk ...

Läs mer
Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in