Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff. Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”. – Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och coronakrisen

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vad är anledningen till att man ger tvetydig eller inte förvillande information?
  • Vad ska man göra om man blivit utsatt för en bluff eller ett lurendrejeri av tillexempel någon speltillverkare eller via reklam?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Egen skoldator ger liten effekt på studieresultaten

Egen skoldator ger liten effekt på studieresultaten

(forskning.se) Mellanstadieelever som får en egen dator i skolan når varken bättre eller sämre resultat i matematik och engelska än andra elever. Däre...

Läs mer
Barn begår flera grova brott mot barn – ofta i okunskap

Barn begår flera grova brott mot barn – ofta i okunskap

(SR) Även polisen märker av hat och hot mellan barn på digitala medier. Under tisdagen berättade vi att rektorer för skolor i åk F-6 vittnat om att di...

Läs mer
Naturskyddsföreningen: ”Klädkonsumtionen är inte hållbar”

Naturskyddsföreningen: ”Klädkonsumtionen är inte hållbar”

(SVT) Klädindustrin står i dag för tio procent av världens utsläpp av koldioxid, mer än flyget och sjöfarten tillsammans, enligt FN:s handelsorgan. Fö...

Läs mer
I det här bergrummet odlas framtidens mat

I det här bergrummet odlas framtidens mat

(SVT) I ett underjordiskt bergrum i Liljeholmen i Stockholm odlas pak choi, grönkål och krispsallad. Förhoppningen är att metoden ska bidra med minska...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in