Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff. Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”. – Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och coronakrisen

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vad är anledningen till att man ger tvetydig eller inte förvillande information?
  • Vad ska man göra om man blivit utsatt för en bluff eller ett lurendrejeri av tillexempel någon speltillverkare eller via reklam?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Fuskandet på gymnasiet eskalerar på distans

Fuskandet på gymnasiet eskalerar på distans

(SR) Distansundervisning på gymnasiet gör det enklare för elever att fuska under prov. Och det utnyttjas, uppger flera elever för P4 Sjuhärad. Förslag...

Läs mer
Rekordstor minskning av vägtrafikens utsläpp.

Rekordstor minskning av vägtrafikens utsläpp.

(SVT) Hemarbete och inställda resor gör nu avtryck i utsläppsstatistiken. I Sverige minskade vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med över 1,3 miljone...

Läs mer
Ungdomsmottagningar upplever ökad psykisk ohälsa

Ungdomsmottagningar upplever ökad psykisk ohälsa

(SR) I över hälften av Sveriges regioner upplever man att den psykiska ohälsan bland unga har ökat under pandemin, det framgår av en enkät som Ekot sk...

Läs mer
Skägg åt alla när 217 nya emojis introduceras

Skägg åt alla när 217 nya emojis introduceras

(SVT) Apple har nu släppt de senaste tillskotten av emojis i sin nya uppdatering. Det är 217 nya symboler som bland annat vaccinsprutor, brinnande hjä...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in