
Biodlare lät testa honung med ny dna-teknik. Men de flesta burkarna innehöll väldigt lite honung och istället mest socker och andra sötningsmedel.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är kopplade till källkritik, hållbarhet och förtroende.
Årskurs 1–3
- Hur skulle du känna om du fick veta att det du köpt inte var äkta, som att honungen inte var riktig?
- Varför är det viktigt att man säger sanningen om vad som finns i maten vi köper?
- Vad kan man göra om man tror att något man köpt inte är som det ska?
Årskurs 4–6
- Varför tror du att vissa företag luras och säljer något som inte är äkta?
- Hur kan vi som konsumenter ta reda på om maten vi köper är riktig och bra?
- Vad betyder det för bin, natur och människor om vi inte köper riktig honung?
Årskurs 7–9
- Hur påverkar matfusk som detta vårt förtroende för producenter och affärer?
- Vad kan vi lära oss om källkritik och konsumentmakt genom att läsa om oäkta honung?
- Hur kan vi skydda oss själva och samhället mot att bli lurade av företag?
Gymnasiet
- Vad säger denna nyhet om global handel, konsumentskydd och tillsyn – och vilka etiska frågor väcker det?
- Hur kan konsumenter, myndigheter och företag tillsammans arbeta för att bekämpa matfusk och återställa förtroendet?
- Vilken roll spelar medvetna val och källkritik i livsmedelsbranschen – och vad kan vi som unga göra för att påverka?