Bara en av tio kan skilja annonser från nyheter

(SVT) I undersökningen ingår 1 000 vuxna och 500 ungdomar, och det visar sig att det inte är lätt att skilja på vad som är en nyhet eller en annons i en digital dagstidning.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln om?

  • Vad tror du syftet är att sprida falska nyhetsartiklar eller annonser förklädda som nyheter?

  • Vad tror du påverkar ens mottaglighet för innehållet i annonser eller falsk information?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Många skolelever oförsäkrade i sommar

Många skolelever oförsäkrade i sommar

(SVT) Dalarna och Skåne är de län i Sverige där flest kommuner valt bort att ha sina grundskoleförsäkrade på fritiden. Det konstaterar försäk...

Läs mer
Papperspåsen är inte bättre än plastpåsen

Papperspåsen är inte bättre än plastpåsen

(SVT) Plast, papper, tyg eller nylon – valet av påse engagerar.– Jag tror det blivit en tydlig symbolfråga, säger Åsa Stenmarck, avfallsexpert...

Läs mer
Ungdomsjouren: ”Försäljningen av illegala droger har exploderat på sociala medier”

Ungdomsjouren: ”Försäljningen av illegala droger har exploderat på sociala medier”

(SVT) Uppsala kommun vill få stopp på den illegala handeln med nätsprit och andra droger som figurerar på sociala medier. Nyckeln är tydlig kommu...

Läs mer
Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

(forskning.se) Att barnen påverkas av föräldrarnas digitala vanor syns i den pågående studien om familjers medievanor. Där har forskarna till ex...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in