
Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna. – Ibland är det svårt att förstå föreläsningar och då kan man lägga in material och få hjälp att förstå bättre, säger studenten Amina.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad tror du AI betyder‑ kan du ge ett exempel på när en dator hjälper dig att göra något?
 - Om någon hjälper dig med en uppgift i skolan, hur känns det – och skulle det vara okej om den hjälparen var en dator?
 - Varför är det viktigt att vi själva också försöker göra saker och inte bara låter en maskin göra allt?
 
Årskurs 4–6
- Vad tycker du är bra med att använda AI som hjälpmedel för läxor eller uppgifter – och vad kan vara mindre bra?
 - Hur kan det påverka skolan om fler använder AI för att göra delar av sitt arbete?
 - Vilka regler tycker du borde finnas för hur AI används i skolan, så att alla lär sig och ingen fuskar?
 
Årskurs 7–9
- AI används allt mer i Sverige – vad tror du är de största möjligheterna och riskerna med det inom skolan?
 - När blir det skillnad mellan ”hjälpmedel” och ”fusk” när man använder AI – hur skulle du resonera?
 - Hur tror du att skolan och lärare bör förhålla sig till AI‑verktyg för att både stötta elever och säkerställa lärande?
 
Gymnasiet
- Diskutera hur tekniken bakom AI påverkar utbildning och arbete – vad förändras när datorprogram hjälper med uppgifter?
 - Vilka moraliska frågor uppstår när AI används av elever – hur påverkas tillit, ansvar och lärande?
 - Hur skulle du vilja att framtidens skola hanterar AI‑verktyg – ska de integreras mer, regleras striktare, eller något annat?