
Bantningstips, synliga kotor och uppmaningar till svält. På sociala medier sprids smalhets bland unga.– De algoritmer som finns nu är väldigt mycket starkare, säger Lisa Thorell, professor i psykologi, i SVT:s program Smalast vinner.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3:
- Vad betyder det att vara hälsosam, och varför är det viktigt för oss?
- Hur kan bilder och videor på internet få oss att känna oss på olika sätt om oss själva?
- Vad kan vi göra om vi ser något på nätet som får oss att må dåligt eller känna oss ledsna?
Årskurs 4–6:
- Hur kan sociala medier påverka hur vi ser på våra egna kroppar och utseende?
- Varför är det viktigt att förstå att bilder på nätet inte alltid visar verkligheten?
- Hur kan vi stötta varandra för att känna oss nöjda med oss själva, oavsett vad vi ser på sociala medier?
Årskurs 7–9:
- Vilka konsekvenser kan det få för unga att ständigt exponeras för smalhetsideal på plattformar som TikTok?
- Hur kan vi utveckla en kritisk inställning till innehåll på sociala medier som främjar ohälsosamma kroppsideal?
- Vilket ansvar har influencers och innehållsskapare när det gäller att sprida budskap om kroppsideal?
Gymnasiet:
- Diskutera sambandet mellan exponering för smalhetsideal på sociala medier och förekomsten av ätstörningar bland unga.
- Hur kan samhället och lagstiftningen reglera innehåll på sociala medier för att skydda unga från skadliga kroppsideal?
- Vilka strategier kan individer använda för att främja en positiv självbild i en digital tidsålder präglad av filtrerade och redigerade bilder?