Unga laddar ner falska legitimationer digitalt – köper snus och vapes.

Minderåriga använder falska digitala id:n för att kunna köpa bland annat vapes och snus. Nu larmar polisen och tobaksbutiker har börjat säga nej till digitala legitimationer. Ett falskt id är lätt att få tag på online och sparas ner direkt i mobilen. Legitimationen går att kontrollera, men på en tobaksbutik i centrala Kalmar har man tagit det säkra före det osäkra.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 4-6

  1. Varför tror du att vissa unga väljer att använda falska legitimationer för att köpa saker de egentligen inte får köpa?
    Syfte: Uppmuntra till diskussion om påverkan från omgivningen och grupptryck.
  2. Vad innebär det att bryta mot en regel, och vad kan konsekvenserna bli?
    Syfte: Diskutera samhällsnormer, ansvar och möjliga följder av regelbrott.
  3. Om du upptäcker att någon använder falsk legitimation, vad skulle du göra?
    Syfte: Öka medvetenheten om civilkurage och värdet av att göra det rätta.

Årskurs 7-9

  1. Vad är riskerna med att använda en falsk legitimation för att köpa saker som snus och vapes?
    Syfte: Diskutera personliga och juridiska konsekvenser samt hälsorisker.
  2. Hur tror du att användning av falska legitimationer påverkar människors tillit till varandra?
    Syfte: Uppmuntra reflektion kring etiska och samhälleliga konsekvenser av bedrägligt beteende.
  3. Vilka möjliga anledningar kan unga ha för att bryta mot lagar och regler, och vad skulle kunna minska dessa anledningar?
    Syfte: Undersöka faktorer som påverkar ungdomars beslut och diskussion om förebyggande åtgärder.

Gymnasiet

  1. Vilka etiska och juridiska konsekvenser ser du med att använda falsk legitimation för att få tillgång till åldersbegränsade produkter?
    Syfte: Fördjupa resonemang kring etik, moral och lagstiftning.
  2. Hur kan samhället och olika myndigheter förhindra att ungdomar använder falska identiteter för att köpa produkter som är olämpliga för deras ålder?
    Syfte: Diskutera samhällslösningar och ansvarsfrågor.
  3. Vilken roll spelar grupptryck och sociala normer i ungas beslut att använda falska legitimationer, och hur kan man motverka negativa påverkningar?
    Syfte: Analysera gruppdynamik och föreslå strategier för att stärka individens självständighet och ansvarsfullhet.

Nyhetstips

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Barn med utländsk bakgrund är de stora förlorarna i läskrisen: nästan hälften av niondeklassarna når inte upp till grundläggande nivå i läskunnighet. ...

Läs mer
Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

En ung kvinnlig polis berättar i en nyhetssändning om hur hon vunnit flera miljoner kronor. Kvinnan finns på riktigt och är polis. Men resten är fejk ...

Läs mer
Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in