Unga laddar ner falska legitimationer digitalt – köper snus och vapes.

Minderåriga använder falska digitala id:n för att kunna köpa bland annat vapes och snus. Nu larmar polisen och tobaksbutiker har börjat säga nej till digitala legitimationer. Ett falskt id är lätt att få tag på online och sparas ner direkt i mobilen. Legitimationen går att kontrollera, men på en tobaksbutik i centrala Kalmar har man tagit det säkra före det osäkra.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 4-6

  1. Varför tror du att vissa unga väljer att använda falska legitimationer för att köpa saker de egentligen inte får köpa?
    Syfte: Uppmuntra till diskussion om påverkan från omgivningen och grupptryck.
  2. Vad innebär det att bryta mot en regel, och vad kan konsekvenserna bli?
    Syfte: Diskutera samhällsnormer, ansvar och möjliga följder av regelbrott.
  3. Om du upptäcker att någon använder falsk legitimation, vad skulle du göra?
    Syfte: Öka medvetenheten om civilkurage och värdet av att göra det rätta.

Årskurs 7-9

  1. Vad är riskerna med att använda en falsk legitimation för att köpa saker som snus och vapes?
    Syfte: Diskutera personliga och juridiska konsekvenser samt hälsorisker.
  2. Hur tror du att användning av falska legitimationer påverkar människors tillit till varandra?
    Syfte: Uppmuntra reflektion kring etiska och samhälleliga konsekvenser av bedrägligt beteende.
  3. Vilka möjliga anledningar kan unga ha för att bryta mot lagar och regler, och vad skulle kunna minska dessa anledningar?
    Syfte: Undersöka faktorer som påverkar ungdomars beslut och diskussion om förebyggande åtgärder.

Gymnasiet

  1. Vilka etiska och juridiska konsekvenser ser du med att använda falsk legitimation för att få tillgång till åldersbegränsade produkter?
    Syfte: Fördjupa resonemang kring etik, moral och lagstiftning.
  2. Hur kan samhället och olika myndigheter förhindra att ungdomar använder falska identiteter för att köpa produkter som är olämpliga för deras ålder?
    Syfte: Diskutera samhällslösningar och ansvarsfrågor.
  3. Vilken roll spelar grupptryck och sociala normer i ungas beslut att använda falska legitimationer, och hur kan man motverka negativa påverkningar?
    Syfte: Analysera gruppdynamik och föreslå strategier för att stärka individens självständighet och ansvarsfullhet.

Nyhetstips

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in