Svårt för elever att skilja sant från falskt på engelska sajter

Människor samarbetar.

(SR) Tidigare studier har visat att engelskkunskaperna bland svenska skolelever är relativt goda. Men när det gäller urval av informationskällor och förmågan att bedöma trovärdigheten i en engelsk text på nätet och vad som kan finnas mellan raderna i den, saknas det många gånger tydliga strategier för lärarna.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Tror du källkritiken blir annorlunda när informationen är på engelska? Motivera gärna ditt svar?
  • Hur tar man reda på om något är sant eller falskt?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer
Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en...

Läs mer
Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Lärare, föräldrar och elever vittnar om att det har blivit allt vanligare att elever skippar duschen efter idrottslektionen. Johan Skytteskolan i Älvs...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in