Svårt för elever att skilja sant från falskt på engelska sajter

Människor samarbetar.

(SR) Tidigare studier har visat att engelskkunskaperna bland svenska skolelever är relativt goda. Men när det gäller urval av informationskällor och förmågan att bedöma trovärdigheten i en engelsk text på nätet och vad som kan finnas mellan raderna i den, saknas det många gånger tydliga strategier för lärarna.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Tror du källkritiken blir annorlunda när informationen är på engelska? Motivera gärna ditt svar?
  • Hur tar man reda på om något är sant eller falskt?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

I skuggan av krig, upprustning och ekonomiska svårigheter drar FN:s klimattoppmöte COP30 igång i Belém i Brasilien. Målet är att minska den globala up...

Läs mer
Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer
Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Var tredje kvinna känner sig otrygg utomhus på kvällen, enligt senaste Nationella trygghetsundersökningen. I Kalmar har några kompisar startat en löpa...

Läs mer
Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Många svenskar upplever att de är för mycket på internet. Enligt en ny undersökning som presenteras i Jonas Grens bok ”Ingen surf” överväger en tredje...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in