Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Många händer

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och stöket gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3:

  1. Varför är det viktigt att alla följer regler i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Normer och regler i elevens livsmiljö, t.ex. i skolan.
  2. Hur kan vi hjälpa varandra att få lugn och ro i klassrummet?
    • Koppling till SO: Kamratskap och relationer.
  3. Hur känns det när någon stör på lektionen, och vad kan vi göra för att lösa det?
    • Koppling till svenska: Att uttrycka känslor och åsikter i olika samtalssituationer.

Årskurs 4-6:

  1. Vad kan vi göra om någon stör på lektionen så att andra inte kan arbeta?
    • Koppling till samhällskunskap: Ansvar i olika sociala sammanhang.
  2. Hur påverkar stök i klassrummet din möjlighet att lära dig?
    • Koppling till personlig utveckling: Reflektera över hur eget och andras beteende påverkar skolarbetet.
  3. Vilka regler skulle vi kunna ha för att skapa en bättre miljö i klassrummet?
    • Koppling till social hållbarhet och regler i elevens miljö.

Årskurs 7-9:

  1. Vad tror du är de största orsakerna till att det ofta blir stökigt i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska rättigheter och skyldigheter i skolan.
  2. Hur påverkas din arbetsmiljö när det är bråk och stök i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Ungdomars välbefinnande och hur det påverkas av sociala normer.
  3. Hur skulle du agera om någon i klassen ständigt stör och gör det svårt att lära sig?
    • Koppling till civilkurage och att stå upp för rättigheter​.

Gymnasiet:

  1. Hur kan stök i klassrummet kopplas till elevernas rättigheter och ansvar i en demokrati?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter​.
  2. Vad kan skolan och eleverna gemensamt göra för att skapa en mer produktiv arbetsmiljö?
    • Koppling till etik: Respekt för andra och ansvarsfullt agerande i sociala sammanhang.
  3. Vilka konsekvenser kan upprepade störningar i klassrummet få för både elever och lärare?
    • Koppling till psykisk hälsa och välbefinnande i relation till skolarbete och arbetsmiljö​​.

LÄS ARTIKELN OCH SE INSLAGET

Nyhetstips

Nu börjar fritidskortet gälla

Nu börjar fritidskortet gälla

Från och med den 15 september kan barn och unga få 500 kronor per år i bidrag för att hålla på med fritidsaktiviteter inom kultur och idrott. Men hur ...

Läs mer
Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus. – Jag tyckte inte om att bo ho...

Läs mer
Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in