Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Många händer

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och stöket gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3:

  1. Varför är det viktigt att alla följer regler i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Normer och regler i elevens livsmiljö, t.ex. i skolan.
  2. Hur kan vi hjälpa varandra att få lugn och ro i klassrummet?
    • Koppling till SO: Kamratskap och relationer.
  3. Hur känns det när någon stör på lektionen, och vad kan vi göra för att lösa det?
    • Koppling till svenska: Att uttrycka känslor och åsikter i olika samtalssituationer.

Årskurs 4-6:

  1. Vad kan vi göra om någon stör på lektionen så att andra inte kan arbeta?
    • Koppling till samhällskunskap: Ansvar i olika sociala sammanhang.
  2. Hur påverkar stök i klassrummet din möjlighet att lära dig?
    • Koppling till personlig utveckling: Reflektera över hur eget och andras beteende påverkar skolarbetet.
  3. Vilka regler skulle vi kunna ha för att skapa en bättre miljö i klassrummet?
    • Koppling till social hållbarhet och regler i elevens miljö.

Årskurs 7-9:

  1. Vad tror du är de största orsakerna till att det ofta blir stökigt i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska rättigheter och skyldigheter i skolan.
  2. Hur påverkas din arbetsmiljö när det är bråk och stök i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Ungdomars välbefinnande och hur det påverkas av sociala normer.
  3. Hur skulle du agera om någon i klassen ständigt stör och gör det svårt att lära sig?
    • Koppling till civilkurage och att stå upp för rättigheter​.

Gymnasiet:

  1. Hur kan stök i klassrummet kopplas till elevernas rättigheter och ansvar i en demokrati?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter​.
  2. Vad kan skolan och eleverna gemensamt göra för att skapa en mer produktiv arbetsmiljö?
    • Koppling till etik: Respekt för andra och ansvarsfullt agerande i sociala sammanhang.
  3. Vilka konsekvenser kan upprepade störningar i klassrummet få för både elever och lärare?
    • Koppling till psykisk hälsa och välbefinnande i relation till skolarbete och arbetsmiljö​​.

LÄS ARTIKELN OCH SE INSLAGET

Nyhetstips

Mer regn och mer torka – Hans Ola i Tanum drabbas när skördarna minskar av förändrat väder.

Mer regn och mer torka – Hans Ola i Tanum drabbas när skördarna minskar av förändrat väder.

Hans-Ola Olssons åker står numera under vatten i flera månader varje vinter. Både forskare vid SLU och lantbrukare ser en tydlig trend av ihållande re...

Läs mer
Tre scenarier: Det kan hända i Syrien nu efter Bashar al-Assads fall

Tre scenarier: Det kan hända i Syrien nu efter Bashar al-Assads fall

Den syriska regimens hastiga fall har chockat världen. Syrier världen över firar att diktatorn al-Assad är borta och att en ny era tar sin början. Sam...

Läs mer
Så ska vården vid ätstörningar bli bättre

Så ska vården vid ätstörningar bli bättre

Den svenska vården vid ätstörningar måste bli bättre – det menar Socialstyrelsen som i dag presenterar uppdaterade nationella riktlinjer. Riktlinjerna...

Läs mer
Allt fler unga tjejer snusar: ”Jag tar nog tio påsar om dagen”

Allt fler unga tjejer snusar: ”Jag tar nog tio påsar om dagen”

På bara tio år har andelen tjejer som snusar skjutit i höjden från 4 till 26 procent, enligt siffror från Centralförbundet för alkohol och narkotikaup...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in