Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och stöket gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3:
- Varför är det viktigt att alla följer regler i klassrummet?
- Koppling till samhällskunskap: Normer och regler i elevens livsmiljö, t.ex. i skolan.
- Hur kan vi hjälpa varandra att få lugn och ro i klassrummet?
- Koppling till SO: Kamratskap och relationer.
- Hur känns det när någon stör på lektionen, och vad kan vi göra för att lösa det?
- Koppling till svenska: Att uttrycka känslor och åsikter i olika samtalssituationer.
Årskurs 4-6:
- Vad kan vi göra om någon stör på lektionen så att andra inte kan arbeta?
- Koppling till samhällskunskap: Ansvar i olika sociala sammanhang.
- Hur påverkar stök i klassrummet din möjlighet att lära dig?
- Koppling till personlig utveckling: Reflektera över hur eget och andras beteende påverkar skolarbetet.
- Vilka regler skulle vi kunna ha för att skapa en bättre miljö i klassrummet?
- Koppling till social hållbarhet och regler i elevens miljö.
Årskurs 7-9:
- Vad tror du är de största orsakerna till att det ofta blir stökigt i klassrummet?
- Koppling till samhällskunskap: Demokratiska rättigheter och skyldigheter i skolan.
- Hur påverkas din arbetsmiljö när det är bråk och stök i klassrummet?
- Koppling till samhällskunskap: Ungdomars välbefinnande och hur det påverkas av sociala normer.
- Hur skulle du agera om någon i klassen ständigt stör och gör det svårt att lära sig?
- Koppling till civilkurage och att stå upp för rättigheter.
Gymnasiet:
- Hur kan stök i klassrummet kopplas till elevernas rättigheter och ansvar i en demokrati?
- Koppling till samhällskunskap: Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter.
- Vad kan skolan och eleverna gemensamt göra för att skapa en mer produktiv arbetsmiljö?
- Koppling till etik: Respekt för andra och ansvarsfullt agerande i sociala sammanhang.
- Vilka konsekvenser kan upprepade störningar i klassrummet få för både elever och lärare?
- Koppling till psykisk hälsa och välbefinnande i relation till skolarbete och arbetsmiljö.