Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Många händer

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och stöket gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3:

  1. Varför är det viktigt att alla följer regler i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Normer och regler i elevens livsmiljö, t.ex. i skolan.
  2. Hur kan vi hjälpa varandra att få lugn och ro i klassrummet?
    • Koppling till SO: Kamratskap och relationer.
  3. Hur känns det när någon stör på lektionen, och vad kan vi göra för att lösa det?
    • Koppling till svenska: Att uttrycka känslor och åsikter i olika samtalssituationer.

Årskurs 4-6:

  1. Vad kan vi göra om någon stör på lektionen så att andra inte kan arbeta?
    • Koppling till samhällskunskap: Ansvar i olika sociala sammanhang.
  2. Hur påverkar stök i klassrummet din möjlighet att lära dig?
    • Koppling till personlig utveckling: Reflektera över hur eget och andras beteende påverkar skolarbetet.
  3. Vilka regler skulle vi kunna ha för att skapa en bättre miljö i klassrummet?
    • Koppling till social hållbarhet och regler i elevens miljö.

Årskurs 7-9:

  1. Vad tror du är de största orsakerna till att det ofta blir stökigt i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska rättigheter och skyldigheter i skolan.
  2. Hur påverkas din arbetsmiljö när det är bråk och stök i klassrummet?
    • Koppling till samhällskunskap: Ungdomars välbefinnande och hur det påverkas av sociala normer.
  3. Hur skulle du agera om någon i klassen ständigt stör och gör det svårt att lära sig?
    • Koppling till civilkurage och att stå upp för rättigheter​.

Gymnasiet:

  1. Hur kan stök i klassrummet kopplas till elevernas rättigheter och ansvar i en demokrati?
    • Koppling till samhällskunskap: Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter​.
  2. Vad kan skolan och eleverna gemensamt göra för att skapa en mer produktiv arbetsmiljö?
    • Koppling till etik: Respekt för andra och ansvarsfullt agerande i sociala sammanhang.
  3. Vilka konsekvenser kan upprepade störningar i klassrummet få för både elever och lärare?
    • Koppling till psykisk hälsa och välbefinnande i relation till skolarbete och arbetsmiljö​​.

LÄS ARTIKELN OCH SE INSLAGET

Nyhetstips

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

Sojakorv, vegoburgare och tofubiff kan snart vara ett minne blott. Under onsdagen röstade EU-parlamentet igenom ett förslag om förbud mot ”köttnamn” p...

Läs mer
Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Många länder världen över inför förbud mot mobiler i skolan. I Finland är det från i höst förbjudet att ha med dem på lektionerna i grundskolan. – Det...

Läs mer
Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Hyresgäster som slänger förbjudet skräp i de gemensamma soprummen kostar kommunala bostadsbolag runt om i landet miljontals kronor varje år. – Jag tro...

Läs mer
Från kravaller till AI-graffiti – här är offentlig konst som rört upp känslor

Från kravaller till AI-graffiti – här är offentlig konst som rört upp känslor

Emmaboda öppnar nu upp för visning av ett omdiskuterat konferensbord i kommunhuset efter att prislappen på 760 000 kronor fått kritik. Och i Ulri...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in