
Fler unga fastnar i skulder. Därför ska Hemkunskap få fler timmar på högstadiet. Niondeklassaren Astrid på Nättrabyskolan vill lära sig mer om privatekonomi. – Vi har bara en lektion i veckan så det är inte överflöd av tid att hinna med allting.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad tycker du är bra att kunna när man blir vuxen?
- Vad kan man lära sig i skolan som hjälper en i livet hemma?
- Tycker du att det är roligt att hjälpa till med matlagning eller städning?
Årskurs 4–6
- Vad tycker du att man borde få lära sig mer om i hemkunskapen?
- Hur kan vi ha nytta av hemkunskap både nu och i framtiden?
- Varför är det viktigt att kunna sköta pengar, laga mat och ta hand om ett hem?
Årskurs 7–9
- Tycker du att dagens hemkunskap förbereder eleverna för vuxenlivet – varför eller varför inte?
- Vilka praktiska saker skulle du vilja lära dig i skolan, till exempel ekonomi eller matlagning?
- Hur kan skolan bli bättre på att rusta unga för livet efter grundskolan?
Gymnasiet
- Vilken roll bör hemkunskap och praktisk livskunskap spela i dagens skola?
- Hur kan undervisning i privatekonomi och vardagskunskap motverka ekonomisk stress bland unga?
- Borde skolan ha ett större ansvar för att förbereda elever på vuxenlivet – varför eller varför inte?