
Under samma vecka som Alla hjärtans dag infaller är det också vänliga veckan för eleverna på grundskolan Hedvig Eleonora i Stockholms innerstad. Det innebär att godhets- eller snällhetsbegreppet uppmärksammas och får extra fokus.
– Det kan vara att man tänker på att hålla upp dörren. Och så pratar vi mycket om hur en bra vän ska vara, säger August Björsell, elev i årskurs sex.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3:
- Vad betyder det att vara en bra vän, och hur kan vi visa vänlighet mot varandra i skolan?
- Finns det saker vi kan göra varje dag för att sprida glädje och vänlighet bland våra klasskamrater?
- Hur känns det när någon är snäll mot dig, och hur kan du få andra att känna likadant?
Årskurs 4–6:
- Varför tror du att skolan valde att fira ”Vänliga veckan” istället för Alla hjärtans dag?
- Hur kan vi arbeta tillsammans för att skapa en mer inkluderande och vänlig miljö i vår klass?
- Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en god vän, och hur kan vi utveckla dem hos oss själva?
Årskurs 7–9:
- Hur tror du initiativ som ”Vänliga veckan” kan påverka skolans sociala klimat och elevernas välmående.
- Vilka utmaningar kan uppstå när man försöker främja vänlighet och inkludering bland ungdomar, och hur kan dessa övervinnas?
- Hur kan vi uppmuntra varaktiga attitydförändringar mot större empati och respekt i vår skola?
Gymnasiet:
- Vad tror du effekten blir av att byta fokus från kommersiella högtider som Alla hjärtans dag till initiativ som ”Vänliga veckan” på individens och samhällets värderingar.
- Vilken roll spelar skolans kultur och policyer i att forma elevernas attityder gentemot vänlighet och socialt ansvar?
- Vad tror du det får för effekter med att försöka öka vänlighet och empati inom utbildningsmiljöer?