Sistjejer och Faysa Idle prisas på årets Flickaprisgala

Plan International Sveriges Flickapris lyfter varje flickas rätt att bestämma över sitt eget liv. Priset går till en person eller organisation i Sverige som kämpar för att motverka kränkningar av flickors rättigheter.  

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och SO): Jämställdhet, vänskap och rättvisa.

  1. Vad betyder det att vara en bra vän? Hur kan vi i klassen hjälpa varandra att känna oss starka och trygga, precis som SisTjejer gör?
  2. Varför är det viktigt att alla, både tjejer och killar, får samma chans att lyckas?
  3. Vad kan vi göra för att alla i klassen ska känna sig inkluderade och speciella?

Årskurs 4-6

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Barns rättigheter, källkritik och social hållbarhet.

  1. Varför är det viktigt att uppmärksamma och stödja unga tjejer, precis som SisTjejer gör?
  2. Vad betyder mod och civilkurage för er, och hur kan ni visa det när någon behöver hjälp eller stöd i skolan?
  3. Vad kan vi göra för att hjälpa andra att känna sig trygga och accepterade i skolan?

Årskurs 7-9

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Civilkurage, demokrati och kritiskt tänkande.

  1. Hur kan vi visa civilkurage i vår vardag, likt SisTjejer som arbetar för att stärka unga tjejer?
  2. På vilket sätt kan stereotyper om kön och förväntningar påverka unga tjejers möjligheter, och hur kan vi motverka detta i skolan?
  3. Vad kan vi göra för att uppmärksamma och arbeta för jämställdhet och inkludering i vår skola?

Gymnasiet

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Biologi): Mänskliga rättigheter, samtycke och kritiskt tänkande.

  1. Hur kan vi inspireras av SisTjejer och Faysa Idles arbete för att skapa ett mer inkluderande och jämställt samhälle?
  2. Vilka utmaningar kan finnas när det gäller att bryta könsnormer och skapa jämställda möjligheter, och hur kan vi hantera dem?
  3. Hur påverkar media och sociala plattformar vår syn på kön och jämställdhet, och vad kan vi göra för att vara mer kritiska i vår konsumtion av information?

Nyfiken eller vill du prova på hela Värdegrundens lektionsbank kontakta Edvin så berättar han mer.

Edvin Schell, 070 950 34 79 eller edvin@vardegrunden.se

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)

Nyhetstips

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer
Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en...

Läs mer
Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Lärare, föräldrar och elever vittnar om att det har blivit allt vanligare att elever skippar duschen efter idrottslektionen. Johan Skytteskolan i Älvs...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in