Plan International Sveriges Flickapris lyfter varje flickas rätt att bestämma över sitt eget liv. Priset går till en person eller organisation i Sverige som kämpar för att motverka kränkningar av flickors rättigheter.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3
Koppling till kursplan (Samhällskunskap och SO): Jämställdhet, vänskap och rättvisa.
- Vad betyder det att vara en bra vän? Hur kan vi i klassen hjälpa varandra att känna oss starka och trygga, precis som SisTjejer gör?
- Varför är det viktigt att alla, både tjejer och killar, får samma chans att lyckas?
- Vad kan vi göra för att alla i klassen ska känna sig inkluderade och speciella?
Årskurs 4-6
Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Barns rättigheter, källkritik och social hållbarhet.
- Varför är det viktigt att uppmärksamma och stödja unga tjejer, precis som SisTjejer gör?
- Vad betyder mod och civilkurage för er, och hur kan ni visa det när någon behöver hjälp eller stöd i skolan?
- Vad kan vi göra för att hjälpa andra att känna sig trygga och accepterade i skolan?
Årskurs 7-9
Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Civilkurage, demokrati och kritiskt tänkande.
- Hur kan vi visa civilkurage i vår vardag, likt SisTjejer som arbetar för att stärka unga tjejer?
- På vilket sätt kan stereotyper om kön och förväntningar påverka unga tjejers möjligheter, och hur kan vi motverka detta i skolan?
- Vad kan vi göra för att uppmärksamma och arbeta för jämställdhet och inkludering i vår skola?
Gymnasiet
Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Biologi): Mänskliga rättigheter, samtycke och kritiskt tänkande.
- Hur kan vi inspireras av SisTjejer och Faysa Idles arbete för att skapa ett mer inkluderande och jämställt samhälle?
- Vilka utmaningar kan finnas när det gäller att bryta könsnormer och skapa jämställda möjligheter, och hur kan vi hantera dem?
- Hur påverkar media och sociala plattformar vår syn på kön och jämställdhet, och vad kan vi göra för att vara mer kritiska i vår konsumtion av information?
Nyfiken eller vill du prova på hela Värdegrundens lektionsbank kontakta Edvin så berättar han mer.
Edvin Schell, 070 950 34 79 eller edvin@vardegrunden.se
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)