Sistjejer och Faysa Idle prisas på årets Flickaprisgala

Plan International Sveriges Flickapris lyfter varje flickas rätt att bestämma över sitt eget liv. Priset går till en person eller organisation i Sverige som kämpar för att motverka kränkningar av flickors rättigheter.  

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och SO): Jämställdhet, vänskap och rättvisa.

  1. Vad betyder det att vara en bra vän? Hur kan vi i klassen hjälpa varandra att känna oss starka och trygga, precis som SisTjejer gör?
  2. Varför är det viktigt att alla, både tjejer och killar, får samma chans att lyckas?
  3. Vad kan vi göra för att alla i klassen ska känna sig inkluderade och speciella?

Årskurs 4-6

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Barns rättigheter, källkritik och social hållbarhet.

  1. Varför är det viktigt att uppmärksamma och stödja unga tjejer, precis som SisTjejer gör?
  2. Vad betyder mod och civilkurage för er, och hur kan ni visa det när någon behöver hjälp eller stöd i skolan?
  3. Vad kan vi göra för att hjälpa andra att känna sig trygga och accepterade i skolan?

Årskurs 7-9

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Svenska): Civilkurage, demokrati och kritiskt tänkande.

  1. Hur kan vi visa civilkurage i vår vardag, likt SisTjejer som arbetar för att stärka unga tjejer?
  2. På vilket sätt kan stereotyper om kön och förväntningar påverka unga tjejers möjligheter, och hur kan vi motverka detta i skolan?
  3. Vad kan vi göra för att uppmärksamma och arbeta för jämställdhet och inkludering i vår skola?

Gymnasiet

Koppling till kursplan (Samhällskunskap och Biologi): Mänskliga rättigheter, samtycke och kritiskt tänkande.

  1. Hur kan vi inspireras av SisTjejer och Faysa Idles arbete för att skapa ett mer inkluderande och jämställt samhälle?
  2. Vilka utmaningar kan finnas när det gäller att bryta könsnormer och skapa jämställda möjligheter, och hur kan vi hantera dem?
  3. Hur påverkar media och sociala plattformar vår syn på kön och jämställdhet, och vad kan vi göra för att vara mer kritiska i vår konsumtion av information?

Nyfiken eller vill du prova på hela Värdegrundens lektionsbank kontakta Edvin så berättar han mer.

Edvin Schell, 070 950 34 79 eller edvin@vardegrunden.se

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (Plan International)

Nyhetstips

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Från 1 april behöver exempelvis skolor inte längre ansöka om tillstånd för att sätta upp bevakningskameror. – Det finns en risk för att fler otillåtna...

Läs mer
Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Facebook och dess ägare Meta har anmälts av polisen för att de lägger ut falska annonser från bedragarnätverk. Detta efter Uppdrag gransknings avslöja...

Läs mer
Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Nästan vartannat barn tycker att föräldrarna lägger för mycket tid på mobilen. Det visar en ny dansk undersökning. Tre av fyra barn i undersökningen t...

Läs mer
Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

När forskare i Lund tog blodprover på tjejer i gymnasiet visade det sig att mer än var tredje, 38 procent, lider av järnbrist. På Malmö Latinskola bek...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in