Dreamhack i Stockholm sponsras av Saudiarabiens turistprojekt Qiddiya. Sponsorskapet kommer i spåren av att Saudiarabiska staten köpte Dreamhack 2022. Även Stockholms stad sponsrar – med 400 000 kronor.
– Saudiarabien putsar sin fasad för att världen inte ska fokusera på människorättskränkningarna, säger Maja Åberg på Amnesty.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3
- Vad tycker ni om att ett annat land äger något som många tycker om, som DreamHack? Är det rättvist?
- Hur kan vi veta om en reklambild eller text talar sanning om ett land eller en plats?
- Hur skulle ni känna om ni såg reklam för något som ni tycker inte känns rätt?
Årskurs 4-6
- Är det okej att göra reklam för något som vissa kanske tycker är orättvist? Varför eller varför inte?
- Hur kan vi ta reda på om det som sägs i reklamen om Saudiarabien verkligen stämmer?
- Om du var chef för DreamHack, vad skulle du göra för att folk skulle känna sig trygga och informerade om detta?
Årskurs 7-9
- Vad tänker ni om att ett företag som DreamHack gör reklam för ett land som är känt för att bryta mot mänskliga rättigheter?
- Vilket ansvar har företag när det gäller att samarbeta med länder eller organisationer som inte följer demokratiska värderingar?
- Hur kan vi som individer kritiskt granska reklam och information som kommer från stora företag?
Gymnasiet
- Vad innebär det för en företags trovärdighet att samarbeta med en regim som kritiseras för brist på mänskliga rättigheter?
- Hur balanserar man företags intressen (till exempel ekonomisk vinning) med etiska och demokratiska värderingar?
- Vilka konsekvenser kan det få för Sveriges relation med Saudiarabien om fler svenska företag samarbetar med regimens projekt?