Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus. – Jag tyckte inte om att bo hos en främmande familj, säger Rickard.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se

Årskurs 1–3

  1. Varför tror du Rickard började spara pant som barn?
  2. Hur kan små saker, som pantade flaskor och burkar, bli något större om man sparar dem länge?
  3. Vad skulle du göra med pengar du sparat länge, om du hade ett mål som Rickard hade?

Årskurs 4–6

  1. Vad lär Rickards historia oss om tålamod och uthållighet när man sparar pengar?
  2. Vilka utmaningar kan det vara när man sparar länge för att uppnå en stor dröm?
  3. På vilket sätt kan små inkomster (som pant) kombinerade med sparande göra skillnad för någonting stort?

Årskurs 7–9

  1. Hur visar Rickards exempel att man ibland kan nå stora mål genom konsekvent sparande även om det från början känns omöjligt?
  2. Vilka ekonomiska lärdomar kan unga ta med sig från Rickards sätt att samla pant och spara till kontantinsats?
  3. Hur kan samhället stödja unga med begränsade resurser så att de också kan spara och drömma?

Gymnasiet

  1. Diskutera hur Rickards historia illustrerar vikten av ekonomisk planering, sparande och självdisciplin för att nå långsiktiga mål.
  2. Vilka strukturella eller sociala hinder möter personer med låg eller ojämn inkomst när det gäller bostadsköp, och hur kan detta påverka möjligheterna att nå drömmar som Rickards?
  3. I vilken mån är det rimligt att vår ekonomi bygger på små extrainkomster (som pant) för att täcka stora kostnader (som kontantinsats)? Vilka alternativ finns?

Nyhetstips

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in