
Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vaskar fram nya smaksensationer ur livsmedelsindustrins rester.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1‑3
- Vad är en restprodukt – och hur tror du att den kan bli till något gott att äta?
- Hur känns det om man hjälper till att använda saker som annars skulle slängas – är det bra eller svårt?
- Vilken är din favoritmat och hur tror du att man skulle kunna göra den mer miljövänlig?
Årskurs 4‑6
- Restprodukter från livsmedelsproduktion används för nya smaker – varför är det viktigt för miljön?
- Vad tror du att man kan lära sig av att skapa mat på ett smartare sätt med restprodukter?
- Om du fick göra ett nytt livsmedelsprojekt med restprodukter – vad skulle du vilja skapa och varför?
Årskurs 7‑9
- Hur påverkar användningen av restprodukter i matproduktion företag, konsumenter och miljö?
- Vilka möjligheter och utmaningar ser du med att förvandla saker som tidigare var avfall till nya livsmedelsprodukter?
- Hur kan denna innovation kan kopplas till hållbar utveckling och matsvinn – och hur ungdomar kan engagera sig.
Gymnasiet
- Hur kan omvandlingen av livsmedels‑restprodukter till nya smakprodukter kan skapa både ekonomiska och miljömässiga värden.
- Vad finns det för hinder för att denna typ av hållbar matproduktion ska bli storskalig?
- Vad krävs av medborgare och samhället för att nya livsmedelsinnovationer med restprodukter ska bli accepterade och framgångsrika.