Rekordmängd kläder inlämnade i Landskrona efter ny textillag.

Nu kan du inte längre slänga dina kläder i restavfallet där hemma. Något som kan upplevas krångligt verkar inte gälla för Landskronaborna som istället samlat in rekordmängd textiler.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln.

Årskurs 1-3

  1. Vad gör vi med gamla kläder?
    Diskutera olika sätt att ta hand om kläder vi inte längre använder, som att ge bort dem eller återvinna.
  2. Varför är det bra att återvinna kläder?
    Prata om hur återvinning kan hjälpa miljön och minska skräp.
  3. Hur kan vi ta hand om våra kläder så att de håller längre?
    Fundera på hur vi kan vara rädda om våra kläder för att använda dem längre.

Årskurs 4-6

  1. Vad innebär den nya textillagen?
    Diskutera vad lagen säger om att slänga kläder och varför den har införts.
  2. Hur påverkar klädproduktion miljön?
    Fundera på vilka resurser som används för att tillverka kläder och vilka konsekvenser det har för naturen.
  3. Vad kan vi göra för att minska klädavfall?
    Resonera kring hur vi kan köpa, använda och återvinna kläder på ett mer hållbart sätt.

Årskurs 7-9

  1. Vilka är fördelarna med producentansvar för textilier?
    Diskutera hur det påverkar miljön och företagens ansvar när producenter måste ta hand om sina produkter efter användning.
  2. Hur kan konsumentbeteende förändras av lagstiftning?
    Hur tror du hur nya lagar, som textillagen, kan påverka hur människor handlar och återvinner kläder.
  3. Vilka utmaningar finns med textilåtervinning?
    Vad tror du det finns för tekniska och logistiska hinder för effektiv återvinning av textilier.

Gymnasiet

  1. Hur påverkar EU:s producentansvar textilindustrin?
    Vad tror du det finns för ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av att producenter blir ansvariga för insamling och återvinning av textilier.
  2. Vilka etiska överväganden finns kring snabbmode och dess miljöpåverkan?
    Hur tror du konsumtionskulturen kring billig och snabbproducerad mode påverkar miljön och arbetsförhållanden globalt.
  3. Hur kan policyförändringar främja cirkulär ekonomi inom textilsektorn?
    Utforska vilka politiska åtgärder som kan stödja en övergång från en linjär till en cirkulär ekonomi inom modeindustrin.

Nyhetstips

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

En ung kvinnlig polis berättar i en nyhetssändning om hur hon vunnit flera miljoner kronor. Kvinnan finns på riktigt och är polis. Men resten är fejk ...

Läs mer
Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in