Polisen har fått in en handfull anmälningar om bedrägerier med falska Swish-appar i Dalarna. Problemet har tidigare uppmärksammats i andra delar av Sverige, men nu reagerar polisen på att det särskilt är ungdomar i Dalarna som utför fejkade betalningar.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 4–6:
- Vad innebär det att vara försiktig på internet när man handlar?
Reflektera över varför det är viktigt att känna till hur bedrägerier kan gå till och hur man skyddar sig. - Hur kan du känna igen om en betalning inte är äkta?
Diskutera tecken på att något inte stämmer, till exempel misstänksamma meddelanden eller felaktiga betalningsuppgifter. - Vad kan man göra om man tror att man har blivit lurad online?
Reflektera över hur man kan agera och vem man kan vända sig till om man misstänker ett bedrägeri.
Årskurs 7–9:
- Vilka risker finns med att lita på betalningar via appar som Swish utan att kontrollera noggrant?
Diskutera vilka risker som finns och hur man kan vara uppmärksam. - Vad innebär källkritik när det kommer till betalningar och bedrägerier på nätet?
Reflektera över hur källkritik och digital säkerhet hänger ihop när man handlar eller gör affärer online. - Hur skulle du hantera situationen om en vän råkade ut för en fejkad betalning?
Fundera över hur du kan hjälpa till och vilka steg som kan tas för att lösa problemet.
Gymnasiet:
- Hur kan bedrägerier via Swish kopplas till större problem som cyberbrott och identitetsstöld?
Diskutera hur mindre bedrägerier kan utvecklas till mer omfattande brott. - Vilket ansvar har företag och individer för att förhindra dessa bedrägerier?
Reflektera över hur både individer och företag kan arbeta för att öka säkerheten kring betalningar. - Hur kan vi förbättra medvetenheten kring digital säkerhet bland ungdomar?
Diskutera möjliga sätt att utbilda ungdomar i digital säkerhet och källkritik för att minska risken för bedrägerier.