
Från och med måndag 1 september höjs panten på burkar och flaskor från en krona till två kronor. Målet är att svenskarna ska panta mer.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Årskurs 1–3
- Har du pantat flaskor eller burkar någon gång? Hur kändes det?
- Vad händer med flaskor och burkar när vi pantar dem istället för att slänga dem?
- Varför tror du att det är bra för naturen att vi pantar mer?
Årskurs 4–6
- Vad tycker du om att det blir mer pengar tillbaka när man pantar flaskor och burkar?
- Hur kan högre pant få fler att vilja återvinna?
- Vad händer om många inte bryr sig om att panta – hur påverkar det miljön?
Årskurs 7–9
- Hur tror du att höjd pant påverkar människors beteende kring återvinning?
- Vad säger det om samhällets syn på miljö att vi höjer värdet på pant?
- Finns det andra sätt, förutom pant, att få fler att återvinna mer?
Gymnasiet
- Är höjd pant en effektiv klimatåtgärd eller mest symbolisk? Motivera ditt svar.
- Hur kan ekonomiska styrmedel som pant påverka människors miljöbeteende på längre sikt?
- Borde vi införa pant på fler produkter – som t.ex. kläder eller elektronik? Varför eller varför inte?