
Anslagstavlan.se är en resurs för att hjälpa elever att förstå myndigheters roll och vikten av korrekt samhällsinformation. Denna handledning är tänkt att använda webbplatsen tillsammans med diskussionsfrågorna för att utveckla elevernas källkritiska förmåga och kunskaper om
samhällsinstitutioner.
Lärarhandledning: Arbeta med Anslagstavlan.se i skolan
Anslagstavlan.se är en resurs för att hjälpa elever att förstå myndigheters roll och vikten av korrekt samhällsinformation. Denna handledning är tänkt att använda webbplatsen tillsammans med diskussionsfrågorna för att utveckla elevernas källkritiska förmåga och kunskaper om samhällsinstitutioner.
Syfte
- Att elever ska förstå vad myndigheter gör och deras roll i samhället.
- Att träna källkritik och reflektera över vikten av korrekt information.
- Att stärka elevernas digitala kompetens genom att använda digitala resurser för att ställa frågor och hitta information.
Lektionsstruktur
1. Introduktion
- Förklara vad Anslagstavlan.se är: en kanal där elever kan ställa frågor direkt till myndigheter och få svar.
- Beskriv hur myndigheter bidrar till samhällets utveckling och säkerhet.
- Diskutera varför korrekt information är viktig för både individ och samhälle.
2. Mål
- Årskurs 1–3: Förstå vad en myndighet är och vad den gör.
- Årskurs 4–6: Lära sig identifiera pålitliga informationskällor och hur myndigheter arbetar för samhället.
- Årskurs 7–9: Utveckla källkritiska färdigheter och förstå vikten av samhällsinformation.
- Gymnasiet: Fördjupa kunskaper om källkritik, desinformation och digitaliseringens roll i samhällsinformation.
Aktivitet
Del 1: Utforska Anslagstavlan.se
- Årskurs 1–3:
- Visa sidan på storskärm och förklara hur man kan ställa frågor till myndigheter.
- Låt eleverna fundera på vad de vill veta, t.ex. ”Vad gör polisen?” eller ”Hur vet man när det blir sommarlov?”
- Årskurs 4–6:
- Gå igenom exempel på hur myndigheter kan svara på frågor, t.ex. om vädervarningar eller reseregler.
- Låt eleverna arbeta i par och skriva ner en fråga de vill ställa, t.ex. ”Hur vet vi att vattnet är rent att dricka?” eller ”Vad gör räddningstjänsten om det brinner?”
- Årskurs 7–9:
- Diskutera vilka typer av frågor som är lämpliga att ställa till myndigheter.
- Låt eleverna individuellt söka information om en samhällsfråga, t.ex. klimatförändringar, och ställa en fråga till rätt myndighet.
- Gymnasiet:
- Låt eleverna kritiskt granska sidan och reflektera över hur Anslagstavlan.se säkerställer att informationen är korrekt och pålitlig.
- Diskutera risker med desinformation och hur man kan använda Anslagstavlan.se för att bemöta falsk information.
Del 2: Diskussionsfrågor
Använd gärna de förberedda diskussionsfrågorna anpassade till åldersgrupp för att leda samtal om myndigheter, källkritik och samhällsinformation.
Diskussionsfrågor för olika åldersgrupp kopplat till hur man kan arbeta med frågor kring myndigheter, samhällsinformation och sanningsenlig information.
Årskurs 1–3
- Vad är en myndighet? Vad tror du att myndigheter gör för att hjälpa oss i samhället?
- Vem kan man fråga om man undrar något viktigt? Om du inte vet något, vem skulle du vända dig till för att få hjälp eller svar?
- Varför är det viktigt att få rätt information? Vad kan hända om vi inte får sann information om något viktigt, till exempel om skolan eller vädret?
Årskurs 4–6
- Hur kan vi veta att information kommer från en pålitlig källa? Vad ska vi titta efter för att veta om en hemsida eller ett brev från en myndighet är äkta?
- Vad gör myndigheter för oss? Kan du ge exempel på hur myndigheter hjälper oss, som när vi behöver sjukvård eller om det händer något farligt?
- Hur hittar vi viktig information? Om det händer något, hur kan vi snabbt hitta rätt information om vad vi ska göra?
Årskurs 7–9
- Hur skiljer vi på äkta och falsk information? Vilka metoder kan vi använda för att ta reda på om en hemsida, som Anslagstavlan.se, är pålitlig?
- Varför är samhällsinformation viktig? Hur hjälper korrekt information oss att göra rätt val, till exempel vid val eller kriser?
- Hur kan vi lära oss mer om myndigheter? Vilka ämnen i skolan kan hjälpa oss att förstå hur myndigheter fungerar och varför de är viktiga?
Gymnasiet
- Vad är källkritikens roll i samhällsinformation? Hur kan vi kritiskt granska information från myndigheter och andra källor för att säkerställa att den är korrekt?
- Hur påverkar desinformation samhället? Vad händer om många människor får felaktig information om viktiga saker, och hur kan vi motverka det?
- Hur kan digitalisering underlätta tillgången till samhällsinformation? Vilka fördelar och risker finns det med att ha viktig information, som på Anslagstavlan.se, lättillgänglig online?