Nu skickas en uppdaterad version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i landet.– Det är bra, då är man beredd, säger Gävlebon Fatma Othman. 2018 skickades broschyren från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ut senast men nu kommer alltså en uppdaterad version av ”Om krisen eller kriget kommer”.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1–3
- Hur tror ni att barn känner sig när de hör om svåra saker som krig på nyheterna? Vad kan vi göra för att hjälpa varandra att känna oss tryggare?
- Har ni hört något på nyheterna som gjort er oroliga? Vad gjorde ni för att må bättre efteråt?
- Vad är vänskap, och hur kan vi visa att vi bryr oss om någon som känner sig rädd eller ledsen?
Årskurs 4–6
- Vad kan man göra om man ser en nyhet som känns jobbig eller oroande? Vem kan man prata med om det?
- Varför är det viktigt att vara källkritisk när vi läser om krig eller kriser? Hur kan vi ta reda på om en nyhet är sann?
- Hur kan vi hjälpa varandra att känna trygghet och lugn i klassen när det händer svåra saker i världen?
Årskurs 7–9
- Hur påverkas vi av att se bilder och filmer från krig på sociala medier? Hur kan vi hantera de känslor som uppstår?
- Vad innebär källkritik när vi möter information om krig och kriser? Hur kan vi lära oss att skilja på sanna och falska nyheter?
- Vilken roll spelar civilkurage när vi ser orättvisor eller hör om svåra händelser? Hur kan vi stötta dem som drabbas?
Gymnasiet
- Hur kan vi hantera information om kriser och krig på ett sätt som stärker vår psykiska hälsa och hjälper oss att stötta varandra?
- Vilka är riskerna med att dela obekräftad information om krig på sociala medier? Hur kan vi uppmuntra andra att tänka källkritiskt?
- Hur kan vi diskutera mänskliga rättigheter och samhällets ansvar i samband med krig och kriser? Vad kan vi själva göra för att bidra till förändring?