
Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu sin personal – för att skapa förståelse för både språk och kultur. – Självklart ska vi ha mer kunskap än vad vi har, säger Marie Djerv, omsorgssamordnare i Lycksele.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Årskurs 1–3
- Varför kan det vara bra om vårdpersonal vet något om samernas språk och kultur?
- Vad känns viktigt att förstå om människor som kanske har andra traditioner än vi själva?
- Om du besöker någon som kommer från en annan kultur, vad skulle du vilja veta för att göra dem glada?
Årskurs 4–6
- På vilket sätt kan kunskap om samisk kultur inom äldreomsorgen göra att äldre känner sig tryggare?
- Hur kan utbildning hjälpa oss att bättre förstå människor som talar ett annat språk?
- Varför tror du att Lycksele kommun tycker det är viktigt att personal lär sig om minoritetskulturer, även om det inte alltid används direkt?
Årskurs 7–9
- Hur kan utbildning i kultur och språk bidra till ökad dialog och förståelse i samhället?
- Varför är det viktigt att vara förberedd på framtidens behov – till exempel att kunna kommunicera med samisktalande brukare?
- Vad säger satsningen om hur viktigt det är att arbeta aktivt med inkludering och respekt inom vården?
Gymnasiet
- Vad betyder kulturförståelse inom omsorgsyrken och hur påverkar hur vården anpassas till mångfald.
- I vilken utsträckning bör offentliga satsningar stödja minoritetsspråk och traditioner för att stärka demokrati och jämlikhet?
- Vad kan vi lära av Lyckseles satsning när det gäller att förbereda samhället för framtida demografiska förändringar?