You must be a member to download lectures

Social hållbarhet

16 Lektioner

Vem får jobbet?

Introduktion

I den här lektionen får ni fundera över hur och varför människor diskrimineras och behandlas orättvist på grund av olika orsaker som till exempel kön, ålder eller etnisk bakgrund. Ni ska agera anställningsjury och får själva ta ställning till vilka som ska anställas i ett företag utifrån en given lista över personer som söker jobbet. Lektionen är indelad i följande steg:

  • Rätt till arbete
  • Anställningsgruppens val
  • Exit ticket
  • Presentationer

Mål

  • Ökad medvetenhet om att många människor diskrimineras och behandlas orättvist på grund av olika orsaker.
  • Upptäcka hur fördomar och andra föreställningar kan påverka hur en person agerar.

Detta är en låst lektion. Logga in som medlem för att ta del av innehållet. Eller bli medlem för att ta del av alla lektioner

Nyhetstips

Svenskarna slänger mindre – men sorterar fel

Svenskarna slänger mindre – men sorterar fel

(SR) Hushållen är skyldiga att sortera de material som kan återanvändas. Producenterna har ansvar för att ta hand om returpapper, förpackningar...

Läs mer
Frappart historisk-första kvinna att döma en europeisk herrfinal

Frappart historisk-första kvinna att döma en europeisk herrfinal

(SVT) – Jag är glad att vi kan vara del av det här historiska momentet, det är så många saker i världen där vi inte är smarta nog att ta sma...

Läs mer
Rektorn sågar svenska skolmodellen: Därför inför vi tre terminer

Rektorn sågar svenska skolmodellen: Därför inför vi tre terminer

(SVT) Det handlar om Amerikanska gymnasiet i Göteborg. Strukturen innebär ett förkortat sommarlov, två veckors höst-, jul- och sportlov. Enligt d...

Läs mer
Läsning i skolan samma som på 60-talet

Läsning i skolan samma som på 60-talet

(forskning.se) Att människor oroas över barns läsning och teknikskiften är knappast nytt, menar Anna Lundh, docent vid Bibliotekshögskolan, Högs...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in