Hård kritik mot Tiktok: Utnyttjar och vilseleder barn med reklam

(SVT) Smygreklam riktad till barn och obegripliga användarvillkor. Domen mot videoappen Tiktok är hård i en ny rapport från den europeiska konsumentorganisationen BEUC.

Förslag på lektion inom temat: Dilemmaberättelser

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur kan man skilja på reklam och information?
  • Hur tycker du man ska göra om man upptäcker dold eller vilseledande reklam i text eller inslag?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en...

Läs mer
Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Lärare, föräldrar och elever vittnar om att det har blivit allt vanligare att elever skippar duschen efter idrottslektionen. Johan Skytteskolan i Älvs...

Läs mer
Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

I skuggan av krig, upprustning och ekonomiska svårigheter drar FN:s klimattoppmöte COP30 igång i Belém i Brasilien. Målet är att minska den globala up...

Läs mer
Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in