
Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en storskalig kris för hela BBC.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 4–6
- BBC kritiseras för att ha redigerat ett tal så att det blev missvisande — varför är det viktigt att nyheter visar det som verkligen hände?
- Hur påverkar det människor när de inte kan lita på de som rapporterar nyheter?
- Vad kan vi som elever göra för att bli bättre på att se när något kanske inte är helt sant eller objektivt?
Årskurs 7–9
- Vilka effekter kan det få när en stor medieaktör som BBC anklagas för partiskhet och manipulation?
- När går gränsen mellan felklippning och avsiktlig vinkling i journalistik, och varför spelar det roll?
- Hur tror du att digitala medier och sociala nätverk påverkar hur vi ser på trovärdighet i traditionella nyhetskällor?
Gymnasiet
- Hur illustrerar BBC‑fallet de större utmaningarna för public service och mediers oberoende i en polariserad tid?
- Vilka ansvar har journalister och medieorganisationer för att säkerställa korrekt och opartisk rapportering — och hur ska det kontrolleras?
- Vad säger denna kris om förtroendet för institutioner i samhället – och hur kan unga vara med och påverka mediekritik och mediekompetens?