
En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills har tre regeringar fallit och många demonstranter dödats i protesterna.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Diskussionsfrågor – Årskurs 1–3
- Varför tror du att barn och unga vill säga vad de tycker om saker i samhället?
- Vad är något du tycker är viktigt att förändra i världen?
- Hur kan vuxna lyssna bättre på barn och unga?
Diskussionsfrågor – Årskurs 4–6
- Varför tror du att många unga vill påverka politiker idag?
- Tycker du att barn och unga borde få vara med och bestämma mer i samhället? Varför eller varför inte?
- Vad kan vi göra i skolan om vi vill att våra röster ska bli hörda?
Diskussionsfrågor – Årskurs 7–9
- På vilka sätt kan unga påverka samhället även om de inte får rösta?
- Varför tror du att Generation Z engagerar sig i frågor som klimat, jämlikhet eller demokrati?
- Finns det några frågor du tycker att vuxenvärlden inte tar på tillräckligt stort allvar? Hur kan det förändras?
Diskussionsfrågor – Gymnasiet
- Vad säger det om demokratin när unga börjar mobilisera för förändring i flera länder?
- Hur skiljer sig Generation Z:s sätt att engagera sig politiskt från tidigare generationers?
- Vilka utmaningar kan det finnas när unga försöker påverka regeringar – och hur kan dessa övervinnas?