En stor andel elever saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.Det visar den internationella studien Icils som undersökt elever i årskurs 8.– I sociala medier är det ganska lätt att bli lurad, säger Oliver Petrin, elev på Råsunda centralskola i Solna.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3
- Vad brukar ni använda datorer, surfplattor eller mobiltelefoner till? Är det något speciellt ni tycker är roligt eller svårt?
- Hur vet ni om det ni ser på internet är sant eller påhittat? Finns det några saker att tänka på när man tittar på bilder eller videor online?
- Varför tror ni att det är viktigt att förstå hur internet och appar fungerar?
Årskurs 4-6
- Hur kan vi veta om information på internet är pålitlig? Finns det något särskilt vi kan göra för att kontrollera källan?
- Har ni någon gång fått felaktig information från sociala medier eller internet? Hur påverkade det er?
- Varför är det viktigt att vara försiktig med vad vi delar med andra online? Vilka kan bli påverkade av det?
Årskurs 7-9
- Vad innebär digital kompetens, och hur tror ni det kan påverka oss i framtiden om vi inte har tillräcklig kunskap om digitala medier?
- Hur kan vi som ungdomar använda sociala medier på ett ansvarsfullt sätt? Vilka utmaningar kan finnas med att vara källkritisk online?
- Varför tror ni att så många elever känner att de saknar tillräcklig digital kompetens? Vad kan skolan eller samhället göra för att förbättra detta?
Gymnasiet
- Vad innebär digital kompetens för er och hur kan brister i denna kompetens påverka ungdomars framtid i ett digitalt samhälle?
- Hur kan vi som individer och samhälle arbeta för att sprida korrekt information och undvika att bidra till desinformation online?
- Diskutera hur sociala och etiska aspekter påverkas av att vi inte alltid kan lita på information på internet. Hur kan bristen på digital kompetens påverka demokratin och samhället i stort?