Filmer med kvinnliga huvudroller säljer bättre

En biosalong.

(SVT) Agenturen CAA och teknikinnovationsföretaget Shift7 har undersökt de 350 filmer som spelade in mest pengar mellan 2014 – 2017 och konstaterar att en kvinna i huvudrollen är mer lukrativt än en manlig huvudrollsinnehavare.

Förslag på lektion inom temat:  Vem får jobbet

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad tror du det beror på att filmer med kvinnliga huvudroller säljer bättre? Motivera gärna ditt svar. 
  • Tror du det här kommer få konsekvenser för hur film och tv-roller utformas? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln.

Nyhetstips

Tioårig grundskola kommer allt närmare

Tioårig grundskola kommer allt närmare

(SR) Lagförslag om tio år i grundskolan väntas. Regeringen är överens med Liberalerna och Centerpartiet om att införa en tioårig grundskola med skolst...

Läs mer
”Näthat ger samma konsekvenser som traditionell mobbning”

”Näthat ger samma konsekvenser som traditionell mobbning”

(SVT/opinion) Offer för nätmobbning får samma psykosomatiska konsekvenser som de som utsätts för traditionell mobbning. Forskning visar att det inte f...

Läs mer
Stora skillnader mellan svensk och dansk #metoo-bevakning

Stora skillnader mellan svensk och dansk #metoo-bevakning

(SVT) Mediebevakningen kring #Metoo såg olika ut i Sverige jämfört med Danmark, det visar en ny undersökning från Göteborgs universitet. I Sverige lyf...

Läs mer
Så kan bönderna rädda Sveriges elförsörjning

Så kan bönderna rädda Sveriges elförsörjning

(SR) Ett utbyggt elvägsnät med hjälp av småskalig sol- och vindenergi från landets lantbrukare. Så vill forskarna möta framtidens krav på rena transpo...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in