Personbilar står för över 90 procent av vägtrafikens utsläpp, och i drygt hälften av Sveriges kommuner har andelen hushåll med två bilar ökat istället för att minska. Familjen Larsson i Luleå försökte leva bilfritt – men det blev ohållbart.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Hur tar vi oss till olika platser? Hur brukar du ta dig till skolan, träningar eller affären? Är det viktigt att ibland gå eller cykla istället för att åka bil?
- Hur kan vi ta hand om naturen? Vad händer med miljön om vi kör mycket bil? Vad kan vi göra för att hjälpa naturen?
- Vad är bra med att gå eller cykla? Hur känns det när vi rör på oss istället för att åka bil?
Årskurs 4–6
- Vad är fördelarna och nackdelarna med att inte ha bil? Vad kan vara bra med att leva bilfritt? Vad kan vara svårt?
- Hur påverkar bilar miljön? Vad händer med luften och naturen om många kör bil varje dag?
- Vad kan vi göra för att minska bilåkandet? Kan vi hitta andra sätt att ta oss runt som är bättre för miljön?
Årskurs 7–9
- Vad krävs för att leva bilfritt? Vilka förändringar tror du en familj behöver göra för att klara sig utan bil? Vad är de största utmaningarna?
- Är det möjligt att leva miljövänligt överallt? Hur påverkar platsen där man bor (stad eller landsbygd) möjligheten att minska bilåkandet?
- Hur kan samhället minska bilberoendet? Vilka lösningar, som kollektivtrafik eller cykelvägar, kan hjälpa människor att använda bilen mindre?
Gymnasiet
- Vilka faktorer påverkar en familjs val att ha bil? Diskutera hur ekonomi, bekvämlighet, tidsbrist och miljöhänsyn kan påverka beslut om att köra bil eller inte.
- Hur kan vi balansera hållbarhet och vardagens behov? Är det alltid möjligt att välja det miljövänliga alternativet, och hur kan vi göra det enklare?
- Vad kan politiker göra för att minska bilberoendet? Vilka politiska beslut eller investeringar, till exempel i kollektivtrafik eller grön teknologi, kan uppmuntra människor att köra mindre bil?